اولین همایش شورای عالی تشکل های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان صبح دیروز در سالن همایش های وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، اولین همایش شورای عالی تشکل های اجتماعی فعال در سیستان و بلوچستان صبح روز پنجشنبه در انجمن خیریه «هاسب» با حضور رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، مدیرعامل جامعه، رییس سازمان نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس و مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان، استاندار استان و موسسات خیریه نظیر؛بنیادمجتهدی، دارلکرام،جهادی السابلون، دست یاری به دشت یاری، انجمن حامی، مهرگیتی و بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی برگزارشد.

در این همایش تشکل‌های مردم نهاد فعال در سیستان و بلوچستان گزارش عملکردی از فعالیت‌های انجام شده  در امر مدرسه سازی و مدرسه یاری را ارائه دادند و پیشنهادات و راهکارهای خود را بیان کردند.

احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در این همایش گفت: رفع فقر و فلاکت، رفع تبعیض و بی عدالتی و توجه به کرامت انسانی و امنیت ملی و ... از مهم‌ترین ویژگی های وحدت آفرین است. از باب تفسیر اولین سوره قرآن مجید که سوره حمد است، خدا به ما آموزش می‌دهد که قبل اینکه از کسی تقاضا کنیم، اول تقدیر و تشکر کنیم و به عبارتی سوره حمد از بسم الله الرحمن الرحیم تا جایی که می‌رسد به اهدنا الصراط المستقیم، 7 مرتبه تشکر و توجه به الطاف خداوند است و بعد از آن به تقاضا می‌رسد.

وی افزود: از این باب، من از همت بلند خیراندیشان و دلسوزان به انسانیت و همه دلباختگان نظام مقدس جمهوری اسلامی که توجه جدی به خط مقدم جبهه کشور آنهم در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی امروز دارند، تشکر می کنم.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: متاسفانه در شاخص مدرسه سازی برای استان، بسیار نسبت به شاخصه کشوری عقب هستیم و آسیب‌های زیادی از عدم توجه به این حوزه به استان وارد شده است. آنهم برای استانی که حدود 800 هزار دانش آموز دارد. با اینکه حدود 19هزار کلاس در استان وجود دارد، اما نزدیک به 11 هزار کلاس دیگر نیاز هست. این بدان معناست که اگر ما سالانه 1000 کلاس هم بسازیم، 11 سال طول می‌کشد برای اینکه نیاز استان در این حوزه برطرف شده و به میانگین کشوری برسیم.

وی بیان کرد: رشد بودجه دولت در حوزه آموزش و پرورش خود گویای توجه جدی آن به این مسأله بوده است. بخشی از این توجه به نگاه دولت برمی گردد و بخشی دیگر به اقداماتی که شما خیرین عزیز برای مطالبه گری انجام داده‌اید و همچنین مطالبه گری مردم استان که دیده‌اند علت عقب ماندن‌شان ناشی از حوزه آموزش است. لذا امسال حدود 420 میلیارد تومان اعتبارات حوزه سرفصل آموزش و پرورش در حوزه ساخت و ساز مدارس است.

موهبتی در ادامه به بیان برخی اقدامات انجام شده دولت در راستای تأمین اعتبار بندر چابهار، خط آهن زاهدان به خاش و گازرسانی در استان پرداخت و گفت: این اقداماتی بی بدیل و بی نظیر بوده که در حال انجام است.

وی گفت: در حال حاضر حدود 1000 میلیارد تومان در حوزه آبرسانی هزینه می‌شود. البته کافی نیست زیرا فاصله ما در حوزه آب با میانگین کشوری زیاد است. در حوزه آب روستایی 18 درصد، در حوزه فاضلاب شهری 33 درصد و در حوزه راه روستایی 28 درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان گفت: با اینکه خدمات نظام جمهوری اسلامی قابل تقدیر است، ولی باید گلایه کرد استانی که 11/5 درصد وسعت کشور، 20 درصد مرز و 3/5 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، نباید چنین باشد. باید دید چه مرزی از کشور در این استان قرار گرفته است؟ مرزی که 30 درصد تریاک دنیا را کشف کرده و برای نه جمهوری اسلامی بلکه برای دنیا سپر بلا بوده است.

 

637093344531889323_b

 

همچنین مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در این همایش گفت: امروز در مجمع عمومی تقریب مذاهب در سالن اجلاس سران بودیم و سخنان شیوای رئیس جمهور را استماع کردیم که امروز جوامع اسلامی نیاز به وحدت دارند و ما امت واحده هستیم که متفرق و متشتت شدیم و این تشتت، مصیبت بزرگی را برای جامعه اسلامی به بار آورده است. در چنین شرایطی نیاز است که مسلمانان یکدیگر را نگاه کنند و وحدت و همدلی و همگرایی داشته باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: پیامبر اکرم(ص)3 بار فرمودند مومن نخواهد بود، کسی که همسایه او از اذیت و آزارش در امان نباشد. بعد فرمودند مومن نیست کسی که خودش سیر و همسایه اش گرسنه باشد. یعنی به فکر همسایه و هم نوع خود نباشد. سیستان و بلوچستان، همسایه همه ایرانیان بوده و استانی است که در آن بیکاری، فقر و تنگدستی به شدت جریان دارد. فرزندانش در کپرها درس می‌خوانند و مشکلات زیادی دارد.

این روحانی اهل تسنن افزود: دولت زحمات زیادی کشیده و با اینکه به اندازه خودش کار انجام داده اما فاجعه عمیق تر است. این ایمان شما را نشان می‌دهد که به فکر مردم سیستان و بلوچستان هستید. این استان از استان‌های کم برخوردار کشور است و با اینکه مردمش از لحاظ مالی محروم هستند، ولی از لحاظ فکری، اعتقادی و فرهنگ اسلامی و محلی محروم نیستند و انسان‌های بسیار خوب و فرهیخته‌ای دارد که همواره سینه خود را در برابر دشمنان ایران سپر کردند.

وی ادامه داد: مردم نجیب استان سیستان و بلوچستان، سینه خود را در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای اسلامی که در پی ایجاد اختلاف هستند، سپر کرده‌اند. به جمهوری اسلامی افتخار می‌کنند و ملت ایران را به شدت دوست دارند. اگر مردم ما سرمایه ندارند ولی هم‌وطنان و کشور خود را بسیار دوست دارند. آنها به تمامیت ارضی کشور خود علاقه داشته و هیچ رگه‌ای از تجزیه‌طلبی در این استان وجود ندارد. زیرا در اینجا همه ایران را دوست دارند و فکر جدایی در ذهن شان نیست.

مولوی عبدالحمید گفت: مردم سیستان و بلوچستان به شدت نیاز به رسیدگی دارند. آنها دوست دارند که مورد توجه مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید و مردم خیراندیش و خوب خود باشند. رسیدگی به این مردم کاری انسان دوستانه و خداپسندانه است. «شورای عالی هاسب» برای جهت دهی به کمک‌ها تشکیل شده و این کاری بسیار خوب است تا کمک‌ها متفرق نشوند و من دعوت می‌کنم از همه خیرین که توجه بیشتری به سیستان و بلوچستان داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: اینکه فعالیت های هاسب معطوف به توسعه بوده، یک نوآوری درست است. زیرا در بیشتر مواقع اهداف اصلی ما گم می‌شوند. اما وقتی هدف ها روشن و تلاش‌ها در راستای دستیابی به آن اهداف سازماندهی شوند، قطعا نتایج بهتری خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهداف اصلی تعلیم و تربیت، آماده کردن انسان ها برای یک زندگی شرافتمند و مستقل است. آماده کردن آنها برای مشارکت در سازندگی جامعه شان و آماده کردن انسان ها برای دوری از استیصال، درماندگی، دل مردگی، انزوا و حاشیه نشینی است. آموزش و پرورش به دنبال این است که انسان‌ها را برای ایفای نقش‌ها و مسئولیت‌های متعددی که در زندگی جمعی بر عهده دارند، تقویت کند. این هدف تحت تاثیر غلبه کمیت‌گرایی و تلاش برای پوشش حداکثری به فراموشی سپرده شده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروز محصول نهایی تعلیم و تربیت ما خودش را با کنکور تنظیم می‌کند و توجهش به نیازهای واقعی جامعه و نیازهای اصلی کار و تلاش کمتر مورد اعتنا قرار می‌گیرد. مجموعه اقتصاد بزرگی که پیرامون آموزش و پرورش شکل گرفته حدود 15هزار میلیارد تومان است که خودش را با آن هدف تنظیم کرده و در جهت تقویت مأموریت‌های اصلی آموزش و پرورش به کار گرفته نمی‌شود.

سردار حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در این همایش گفت: عنایت خاص و ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به توسعه استان سیستان و بلوچستان دارند، جالب توجه است. ایشان قبل از انقلاب تبعید آن استان بودند و تعابیر بلندی که درباره مردم آنجا داشتند در خاطراتشان گفته شده است.

وی افزود: در دو سفری که ایشان به این استان داشتند، به ویژه در سفر دوم، بیشترین زمان اقامت را داشتند. دولت های مختلف نیز در دوره خودشان اهتمام ویژه ای به امور این استان داشته و دارند. استان سیستان و بلوچستان استانی مظلوم و محروم است و در عین اینکه بیشترین ظرفیت توسعه را دارد، اما در کنارش چهره نازیبایی هم وجود دارد. دولت‌ها همت کرده و می کنند و بودجه هایی را تخصیص می‌دهند. اما فاصله آنچه هست با آنچه باید باشد همچنان زیاد است.

حسین دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توصیه‌ام این است که مسئولین همت کرده و طرح آمایش استان را تهیه کنند. تا اقداماتی که در دراز مدت صورت می‌گیرد انسجام و یک پارچگی داشته باشد.

محمدرضا واعظ مهدوی نیز در سخنانی گفت: اقداماتی که تابه حال در جمهوری اسلامی انجام شده وسیع و گسترده بوده است. وضعیت پوشش واقعی تحصیلی در استان در سال 92، 76درصد بوده و در سال 95 به 85درصد افزایش پیدا کرده است. اما پوشش تحصیلی کل کشور که 88درصد بوده رشد کرده به 93 درصد رسیده است. یعنی فاصله استان در امر آموزش با اینکه با میانگین کشوری کم شده، اما هنوز وجود دارد.

وی افزود: رشد جمعیت دانش‌آموزی در فاصله سال های 92 تا 96 در کل کشور 4/6 درصد بوده ولی در استان سیستان و بلوچستان 12/8 درصد، یعنی نزدیک به سه برابر میانگین کشوری رشد جمعیت دانش آموزی در سیستان و بلوچستان را شاهد بودیم. این موضوع باعث شده تا با همه ظرفیت‌های ایجاد شده، وضعیت سرانه آموزشی استان از 2/8 متر مربع به 2/9 مترمربع افزایش پیدا کرده، درحالی که در سایر نقاط کشور که رشد جمعیت دانش آموزی کمتر بوده، از 4/8 متر مربع به 5/2 رسیده است. بنابراین با اینکه ما رشد کمی را شاهدیم اما رشد سرانه حاصل نمی شود.

واعظ مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جمع خیرین مدرسه ساز باید کاری کند که سرعت رشد ما متناسب با سرعت افزایش جمعیت قرار گیرد. این افزایش جمعیت تنها مربوط به زاد و ولد نیست، بلکه بخشی از آن مربوط به عقب افتادگی تاریخی است و در بسیاری مناطق اقبال نسبت به آموزش صورت می گیرد. امروز نوجوانان مدرسه می‌خواهند و دختران نیز علاقه مند به دبیرستان و مدرسه هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.