سید انورحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پنج هزار و 700 هکتار از سطح زیر کشت گندم در اشنویه کشت دیم و بقیه آن به کشت گندم آبی اختصاص یافته، افزود: متوسط تولید گندم آبی در شهرستان چهار تن و گندم دیم 1.5 تن در هکتار است.
وی با اشاره به اینکه مهمترین ارقام کشت شده گندم 'دیم' در اشنویه 'سرداری'، 'باران'، 'آذر2' و ارقام گندم آبی 'پیشگام' و 'میهن' است، بیان کرد: کاشت گندم در این شهرستان 100 درصد به صورت مکانیزه انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه اشنویه دارای یک سیلو با ظرفیت ذخیره 40 هزار تن گندم در سال است، افزود: یک شرکت در این شهرستان با ظرفیت 12 هزار تن تولید بذر در سال علاوه بر تامین بذر آذربایجان غربی، نهاده استان های همجوار را نیز تامین می کند.
وی با اشاره به کشت چغندرقند در اشنویه، گفت: 2 هزار و 360 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان نیز به کشت چغندر قند اختصاص یافته و برداشت 145 هزار تن از این محصول تا آخر فصل، قابل پیش بینی است.
وی ادامه داد: هفت هزار هکتار از 11 هزار هکتار باغ موجود در این شهرستان به سیب اختصاص دارد که چهار هزار و 950 هکتار آن بارور است.
به گفته وی با در نظر گرفتن متوسط تولید 25 تن در هکتار در مجموع برداشت 124 هزار تن سیب در این شهرستان پیش بینی می شود.
سیدانور حسینی با اشاره به اینکه بیشترین سطح باغی در اشنویه به سیب و گیلاس اختصاص یافته، ادامه داد: این شهرستان دارای 19 سردخانه با 75 هزار تن ظرفیت و پنج سردخانه در حال احداث است اما در حال حاضر برای 28 هزار تن سیب کمبود سردخانه وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: لوله گذاری مسیرهای انتقال آب در سطح شهرستان نیز در 11 روستای اشنویه به طول 37 کیلومتر و با 22 میلیارد ریال هزینه اجرا شده است.
وی به پیشرفت فیزیکی 95 درصدی این طرح اشاره کرد و ادامه داد: هدف از اجرای این طرح احیای دوباره اراضی آبی، جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش بازده آبیاری در مسیر انتقال آب است.
حسینی افزود: 10 طرح ساخت جاده بین مزارع به طول 40 کیلومتر در سطح شهرستان با 960 میلیون ریال اعتبار در دست اجراست که تاکنون پنج کیلومتر آن بازسازی و نوسازی شده است.
حسینی همچنین گفت: این شهرستان دارای 64 هزار کلنی زنبور عسل بوده که از این تعداد 17 هزار کندو غیر بومی و 47 هزار کندو مربوط به زنبورداران این شهرستان است.
وی با اشاره به اینکه از هر کندوی مدرن به طور متوسط 25 کیلوگرم و از هر کندوی بومی پنج کیلوگرم عسل به دست می آید، اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط اقلیمی مناسب یکهزار و 300 تن برداشت محصول عسل قابل پیش بینی بوده که نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است.
حسینی همچنین در خصوص خرید ادوات کشاورزی در اشنویه، افزود: 2 هزار و800 میلیون ریال یارانه بلاعوض برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به اشنویه اختصاص یافته است.
به گزارش ایرنا، شهرستان اشنویه دارای 34 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که حدود 23 هزار هکتار آن زیرکشت محصولات زراعی و 11 هزار هکتار به کشت باغ ها اختصاص یافته است؛ گندم، چغندرقند و نخود از جمله مهمترین محصولات زراعی شهرستان است.
شهرستان اشنویه با داشتن یکهزار و 470 متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی به شمار می رود.
3093/9870/3072
** خبرنگار: سارا معروفی ** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.