به گزارش ایرنا آیت‌الله دکتر محمد مفتح در حالی که استادی بزرگ در قم بودند پا به عرصه دانشگاه گذاشته و تا درجه دکترا ادامه تحصیل دادند؛ وی که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده بود، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد.
آری روز شهادت این عالم ربانی به حق یادآور وحدت بین دو نهاد علمی در جامعه اسلامی است که تعالی مسلمانان را به ارمغان می آورد و از سوی ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه آذربایجان غربی مورد تاکید قرار گرفته است.
امام جمعه نوشین شهر معتقد است که وحدت حوزه و دانشگاه و استفاده از تجارب مثبت هر 2 نهاد از اندوخته‌ های یکدیگر گامی بلند در شتاب بخشیدن به توسعه کشور است و باید این روند همچنان قدرتمندتر از گذشته ادامه یابد.
به گفته حجت الاسلام محمد خان بابایی، دانشگاه و حوزه بیشتر از سایر نهادها به اتحاد احتیاج دارد و تقابل حوزه و دانشگاه، به نفع ملت، کشور و اسلام نیست.
به گفته امام جمعه خوی، هدف از وحدت حوزه و دانشگاه تقویت مبانی علمی با استفاده از خلاقیّت و روش های ابتکاری و پشتیبانی علمی مسئولان نظام جمهوری اسلامی در تمامی نیازمندیهاست.
حجت الاسلام سیدرضی شکوری معتقد است که مبارزه با آسیب های علمی و تحقیقاتی مربوط به هر 2 مرکز، توجه جدی و مقابله با توطئه های استکبار جهانی، گسترش و توسعه ارتباطات علمی و پژوهشی با مراکز علمی و تحقیقاتی جهان بـویژه کشورهـای اسلامی و تبادل اطلاعات در تمامی زمینه های علمی، تحقیقاتی و آموزشی از جمله دیگر هدف های وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
به گفته امام جمعه ماکو نیز حوزه و دانشگاه 2 مغز متفکر جامعه است که می توانند بحث توسعه نظام و آبادانی جامعه اسلامی را در تمامی زمینه ها فراهم کنند.
حجت الاسلام ایوب رنجبری افزود: همانطور که امام راحل نیز فرمودند اگر حوزه و دانشگاه اصلاح شود، جامه نیز اصلاح می شود و اگر این 2 قشر اصلاح نشود، جامعه دچار مشکل می شود.
امام جمعه چایپاره نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه فرصت مناسبی برای آسیب شناسی و آفت زدایی از جامعه و تحکیم آرمان های انقلاب اسلامی در جوامع ملی و بین المللی به شمار می رود.
حجت الاسلام رسول جمشیدی در خطبه های نماز این هفته اظهار کرد: کسانی که دشمنان نظام اسلامی را می شناسند نباید اجازه دهند تا غبار کدورت، فضای آکنده از مهر و سلامت علمی کشور را تیره و بیمار کند.
وی ادامه داد: همانطور که امام راحل نیز فرمودند امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارد و تقابل دور از ذهن حوزه و دانشگاه به هلاکت ملت و کشور و اسلام منجر می شود.
امام جمعه چایپاره افزود: از مبارک ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است زیرا طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه از آثار انقلاب فرهنگی است که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله از سال 1359 آغاز شده است.
وی افزود: اگرچه در راه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های بسیاری صورت گرفته اما کارشکنی های متعددی نیز در راه مقابله با این هدف صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بدون شک کسانی می خواهند بار دیگر بین این 2 مرکز ارزشمند و میان این 2 قشر مهم و تأثیرگذار جدایی افکنند ولی بدانند که این اتحاد در جامعه اسلامی همه گیر شده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز معتقد است که حوزه و دانشگاه باید منویات رهبری را در جهت تحکیم وحدت اجرایی کنند تا این نهادها بیش از پیش تقویت شود.
به گفته وی طلبه های علوم دینی و حوزه های علمیه باید بیش از پیش مورد حمایت گیرند زیرا اسلام به وسیله همین حوزه‌های علمیه زنده نگه داشته شده است.
وی با تاکید بر تشویق طلبه های علوم دینی توسط مردم، اظهار کرد: جامعه به عالمان فهیم و اندیشمند نیاز دارد و حمایت های مالی و معنوی از طلبه ها آنان را به جهاد علمی ترغیب تر می کند.
به گزارش ایرنا یاد و خاطره نماز عید فطر سال 1357 که در قیطریه تهران و با استقبال بی‌نظیر مردم تهران به امامت شهید آیت الله مفتح انجام شد در تاریخ انقلاب همیشه می‌درخشد.
در خطبه‌های این نماز، شهید مفتح برای اولین بار نام امام خمینی(ره) را آشکارا بر زبان جاری و رهبری امام را مورد تأکید قرار داد و روز پنجشنبه، 16 شهریور را به عنوان تجلیل از شهدای نهضت تعطیل اعلام کرد که زمینه‌ساز راهپیمایی 17 شهریور و وقایع جمعه سیاه شد.
7125/3072
** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.