به گزارش ایرنا نادر صفرزاده روز چهارشنبه در جلسه شورای مبادلات مرزی آذربایجان غربی افزود: استانداری آماده است تا تعاملات خود را با 100 مدیرعامل و 500 نفر از هیات مدیره تعاونی های استانی افزایش دهد و در این راستا از تعاونی ها حمایت می کند.
وی با بیان اینکه حمایت از تعاونی مرزنشینان در راستای افزایش فعالیت های صادراتی انجام می شود، اظهار کرد: در شهرستان هایی که دارای معابر است، کالاهای وارداتی دارای مشخصات خاص بوده و این ویژگی ها به تعاونی ها و شرکت ها اعلام شده است.
صفرزاده با بیان ویژگی های کالاهای یاد شده، اضافه کرد: این کالاها در شهرهای یاد شده باید دارای نمایندگی باشد و از طریق این نمایندگی ها وارد شود.
وی با اشاره به اینکه تعاونی ها و شرکت ها باید دارای برند باشد، اظهار کرد: مرزنشینان باید تلاش کنند تا از سهمیه معافیت های وارداتی استان که 9 هزار میلیارد ریال است، بهره کافی را ببرند.

** تمرچین به زودی بازگشایی می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه به زودی بازار تمرچین بازگشایی می شود، گفت: دی ماه سال جاری شرکت عامل سازمان توسعه تجارت نحوه ورود اطلاعات کارت مبادلات مرزی 2 شهرستان سردشت و پیرانشهر را تعلیم خواهد داد و وقتی جامعه هدف به درستی مشخص شد کارهای واردات و صادرات آغاز می شود.
به گفته صفرزاده صادرات فرآورده های نفتی برای کشور ارز آور بوده و از فعالان اقتصادی و تعاونی های مرزنشینان فعال در این زمینه حمایت می شود.
صفرزاده با بیان اینکه استانداری برای صدور مجوز کارگزاری فرآورده های نفتی آمادگی دارد، گفت: تعاونی مرزنشینان می توانند در قسمت های اختیاری پایانه ها سرمایه گذاری کرده و انبار ایجاد کنند.
حسین پاد، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان آذربایجان غربی نیز در جلسه شورای مبادلات مرزی آذربایجان غربی، گفت: تعاونی های مرزنشینان استان 26 شرکت تعاونی فعال با 93 هزار نفر عضو و 234 هزار نفر جمعیت را تحت سرپرستی دارد؛ به گفته وی 14 تعاونی مرزنشینی غیر فعال در این استان وجود دارد و چهار تعاونی نیز در شهرستان سردشت و ماکو و پلدشت منحل شده است.
وی بیان کرد: در سال گذشته میزان صادرات توسط این تعاونی ها 27 میلیون و 306 هزار دلار و در 6 ماهه اول سال جاری این میزان سه میلیون و 264 هزار دلار بوده است .
پاد اظهار کرد: سود توزیع شده بین اعضا بعد از کسر مالیات و هزینه ها به ازای هر سهم 50 تا 400 هزار ریال در سال 95 و سود توزیعی بین اعضا به ازای هر سهم در سال جاری از 10 هزار تا 230 هزار ریال می باشد که بسیار اندک بوده و موجب کاهش انگیزه مرزنشینان در زمینه صادرات شده است.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه های هیات وزیران اقلام وارداتی توسط مرزنشینان استان از 70 قلم به 35 قلم کاهش یافته و این امر موجب شده تا شرکت های تعاونی استان فقط اقلام سودآور را وارد کنند که دارای صرفه اقتصادی است.
پاد گفت: کاهش معافیت های مواد خوراکی از 100 به 70 درصد از سایر محدودیت های شرکت های تعاونی مرزنشینان بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین فروش موادنفتی به ساکنان روستاهای مرزی برای تامین بخشی از هزینه های خانوارهای مرزنشینان انجام می شد تا آنها از طریق صادرات آن به کشورهای همجوار بتوانند در آمدی داشته باشند که با وجود تلاش های متعدد برای اخذ کارگزاری سوختی اقدامات اثرگذاری وجود نداشته است.
پاد افزود: معابری که برای ورود کالا در گمرک پیرانشهر ایجاد شده و بدون اخذ هر گونه مجوز قانونی فعال است و همچنین شرکت تعاونی مرزنشینان در قالب وارد کننده کالا از این مسیر دارای هیچ گونه مزایایی نیست.
وی با اشاره به انحلال تعاونی های مرزنشینان شمال استان، اظهار کرد: در شهر ماکو بیش از 28 هزار کارت پیله وری برای مرزنشینان صادر شده در حالی که با ایجاد منطقه آزاد ماکو شرکت های تاسیسی در این منطقه تا 20 سال معاف از مالیات هستند و در این شرایط شرکت های تعاونی مرزنشینان 25 درصد از در آمد خود را باید به دولت ارائه کنند.
پاد اظهار کرد: کسانیکه کارت فعالیت دارند هیچکدام در این تعاونی ها در شمال استان عضو نشدند و این موضوع موجب شده است تا تعاونی این مناطق منحل شود.
وی افزود: برنامه ریزی کلان در سیاست های کشوری لازمه رونق تعاونی های مرزنشینان است تا درآمد مطلوبی را برای هرکدام از این اعضا بتوان کسب کرد زیرا این سودهای اعلامی بسیار اندک و ناچیز است.
7125/3072
خبرنگار: طاهره نوید آرین انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.