محمدمهدی شهریاری در پیامی که روز پنجشنبه همزمان با روز دانشجو صادر کرده آورده است: شصت و چهارمین سالگرد شهادت سه آذر اهورایی که به قصد مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی قدم در عرصه پاک و مقدس جنبش دانشجویی نهادند، گرامی باد؛ جنبش دانشجویی در شصت و چهار سال گذشته رشدی به وسعت اندیشه ایرانیان بیدار و آگاه یافته است و در مقاطع مختلف تاریخ این ملت، مشکلات جامعه را پایش نموده و چونان که همگی بخوبی می دانیم مسیر خیر و صلاح را با خردورزی دریافته است.
در ادامه این پیام آمده است: دانشگاهیان و در راس آن ها فعالان دانشجویی به رغم مشکلات مختلف ، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن نقشی پررنگ و فراموش نشدنی را در حساس ترین مقاطع تاریخ این سرزمین ایفا کردند؛ از تقدیم هزاران شهید استاد و دانشجو، هزاران جانباز و آزاده گرفته تا تحویل هزاران چهره برجسته علمی به جامعه که حاصل کار دانشگاه بوده است؛ امروز اما رسالت دانشجو و جنبش دانشجویی بسیار سنگین است. دانشجوی متعهد دغدغه روز جامعه را دارد و برای حل آن از هیچ تلاشی فروگذار نیست ؛ اکنون انتظار از جنبش دانشجویی علاوه بر پیگیری مطالبات خود که همانا آگاهی بخشی، عدالتخواهی، آرمانخواهی و پیشبرد و بسط دموکراسی از طریق گسترش کرسی های آزاداندیشی و حق گفتن و شنیدن است، این است که همچون گذشته مبدا تحولات و سرمنشأ رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور باشد.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرده است: اینک دانشجویان می توانند به مدد روحیه تحول خواهی، پویایی و انگیزه ای که خاص محیط دانشگاهی است ، اقتصاد دانش بنیان را گسترش بخشیده و باعث تقویت پایه های توسعه پایدار باشند.
در ادامه این پیام ضمن تاکید بر توانایی دانشجویان آورده شده است: در آذربایجان غربی، دانشگاهیان و دانشجویان می توانند به فن آوری و بهره وری استان کمک کرده و زمینه های رشد علمی را در پیوند با صنایع و ظرفیت های خدادادی استان فراهم آورند. صنعت و دانشگاه اگر با هم در تعامل باشند به مثابه دو بازو پیشرو عمل خواهد کرد که زمینه ایجاد اشتغال و حل معضلات اساسی استان را میسر می کند.
شهریاری با تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان و دانشگاهیان استان، اعلام کرده است: من همه تلاش خود را بکار خواهم بست تا 'جوانان و دانشجویان' ، این استان را محیط مناسبی برای رشد و اعتلای فرهنگی و اندیشه ورزی آزادانه ببینند و آمادگی خود را برای شنیدن صدا و نقد دانشجویان و دانشگاهیان اعلام می کنم؛ زیرا یقین دارم که اگر فضای آزادی ، تامل و تعامل در سپهر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان حاکم شود نتایج بی بدیلی به همراه خواهد داشت؛ امیدوارم با تلاش و همت علمی دانشجویان و دانشگاهیان و حمایت های دولت تدبیر و امید ، شاهد جهش های چشمگیری در حوزه های مختلف جهت رسیدن به افق های درخشان ایران اسلامی باشیم .
به گزارش ایرنا، امروز 16 آذرماه روز دانشجوست.
پس از کودتای 28 مرداد 1332، رژیم وابسته پهلوی که توانسته بود با کمک اربابان امریکایی بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مقاومت مردم به طور کامل از بین نرفته و ایران در اولین فرصت خشم و انزجار خود را نشان خواهد داد.
نیکسون معاون رئیس جمهوری امریکا در سال 1332، راهی ایران شد در حقیقت وی می آمد تا نتیجه سرمایه گذاری بیست و یک میلیون دلاری را که سازمان جاسوسی امریکا 'سیا' در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند.
تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود نیکسون از روز 14 آذر 1332، آ‎غازشد و دانشجویان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی، علوم دندان پزشکی، فنی، پزشکی، داروسازی در دانشکده های خود تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند.
رژیم پهلوی که به خوبی از خشم ملت و خصوصا دانشجویان نسبت به خود و اربابان امریکا از پیش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی، در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند.
صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا بن دندان مسلح رژیم پهلوی برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند و در یکی از کلاسهای درس دانشکده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژیم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره می گیرند و همین بهانه کافی بود تا وارد کلاس درس شوند و با ایجاد جو رعب و وحشت، محیط را برای بهره برداری و گرفتن زهر چشم دانشجویان آماده کنند، ماموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه سه تن از آنها را به شهادت می رسانند.
حادثه 16 آذر 1332، به عنوان یک روز (مقاومت تاریخی) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد و از آن پس، همه ساله این روز بزرگ در کشور گرامی داشته می شود.
8137/2093 ** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.