نژاد جهانی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: رسمی شدن مرز کیله یکی از مهمترین مطالبات مردم سردشت است و اکنون معادلات کنونی منطقه، بهترین فرصت را برای به رسمیت شناختن مرز کیله و انجام کارهای زیرساختی آن فراهم کرده است و بر این اساس مکاتباتی با استانداری آذربایجان غربی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: مرز کیله سردشت نزدیکترین و به صرفه ترین مسیر به شهرهای بزرگ کشور عراق است اما موضوع اصلی بین حکومت مرکزی عراق با اقلیم کردستان است تا گام های عملی برای رسمی شدن این مرز برداشته شود.
فرماندار سردشت با اشاره به مبادلات اقتصادی مرزی، بر تخصیص متناسب و منطقی درآمد معابر مرزی به طرح های توسعه ای در سردشت تاکید کرد و گفت: انتظار داریم درآمد معابر مرزی با نسبت منطقی علاوه بر حوزه های عمرانی و مرزی، در طرح های ملموس تر برای مردم هزینه شود که بر این اساس شهرستان پیشنهاد دهنده و مجری دستورالعمل های ساماندهی مرز بوده است.
جهانی همچنین با بیان اینکه به جاده سردشت - بوکان به عنوان مسیر توسعه ای راهبردی بلندمدت برای مرکز و جنوب استان با توجه به بازارچه کیله توجه می شود، افزود: تا کنون ردیف اعتبارات ملی به آن تعلق نگرفته اما مطالعات اولیه در حدود 102 کیلومتر آن صورت گرفته است.
وی افزود: از این مسیر 80 کیلومتر آسفالت و بقیه بدون آسفالت بوده و نامناسب است که در پائیز امسال حدود هفت کیلومتر از آن تا روستای 'گوله' در بخش مرکزی سردشت آسفالت شده است.
وی اضافه کرد: در صورتی که آسفالت و بهسازی این مسیر به صورت روستایی ادامه پیدا کند مشخصات فنی آن ارتقا یافته و اتصال این 2 شهرستان امکان پذیرتر خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه کشاورزی سردشت باید از حوزه آب های زیرزمینی به آب های جاری تمایل پیدا کند، اظهار کرد: امسال آبیاری مدرن در شهرستان نسبت به مجموع سال های گذشته 5 برابر افزایش یافته و به 194 هکتار رسیده است.
فرماندار سردشت تخصیص اعتبارات رودخانه های مرزی برای رونق کشاورزی شهرستان را از مهمترین موضوعات در این حوزه برشمرد و گفت: با توجه به وضع دریاچه ارومیه و جذب بیش از 10 درصد آب های جاری می توان از ظرفیت این شهرستان در رشد و توسعه برخی از محصولات کشاورزی که آب بر هستند بهره گرفت.
شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7562/3093**تنظیم: پیمان پاکزاد**انتشار علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.