به گزارش ایرنا رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی روز شنبه در مراسم کلنگ زنی این طرح با اشاره به اینکه در 61 هزار و 750 هکتار از اراضی کشاورزی دیمی و آبی استان طرح سیستم آبیاری نوین اجرا می شود، افزود: این طرح تاکنون در بیش از 54 هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده است .
کریم زاده با بیان اینکه برای اجرای این طرح، 12 هزار و 350 میلیارد ریال اعتبارپیش بینی شده است، اضافه کرد: از این میزان 61 هزار هکتار در اراضی مربوط به حوضه آبی ارس و زاب بوده و مابقی مربوط به حوضه دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه در راستای استفاده بهینه از آب، در بیش از ٣ هزار هکتار از زمین های آبی دشت قره ضیاءالدین طرح سیستم آبیاری نوین اجرا می شود، گفت: کاهش هدر رفت آب و افزایش راندمان آبیاری در اراضی آبی این شهرستان از اهم اهداف اجرای این طرح است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: با اتمام و بهره برداری این طرح راندمان آبیاری از ٣٥ درصد به بیش از 85 درصد می رسد.
فرماندار چایپاره نیز در این مراسم گفت: با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری در پنج هزار و 800 هکتار از اراضی این شهرستان با اعتباری بیش از یکهزار و 100 میلیارد ریال در حال اجراست.
مرتضی اصغری ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع منابع مالی و تجهیزات فنی عملیات اجرایی این طرح در دشت قره ضیاءالدین آغاز شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چایپاره نیز گفت: اجرای این طرح زمین های کشاورزی شهر قره ضیاءالدین و روستاهای بسطام، چومران، کسیان، بادکی، مارقشه، چورس، خانقاه چورس، الهوردی کندی، بیگ درویش، دیزج حاتم خان، قره کندی و قنات باقر بیگ را شامل می شود که تمامی اراضی در پایاب سد آغ چای واقع است.
داود حاجی شاه ولدی افزود: در حال حاضر، پیمانکار در روستاهای قره کندی و قنات باقربیگ و چورس به مساحت یکهزار و 150 هکتار و تجهیز اراضی روستای چورس به مساحت 850 هکتار در حال اجرای عملیات سیستم آبیاری نوین است.
به گزارش ایرنا با اجرای این پروژه ها، 2 هزار و 166 هکتار از اراضی آبی این شهرستان به اراضی تجهیز شده به سیستم های نوین اضافه می شود.
اجرای این طرح در منطقه حداکثر استفاده از پتانسیل آب قابل توجه رودخانه آغ چای را به همراه خواهد داشت و باعث بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی کشاورزان و ساکنان و جلوگیری از مهاجرت بی رویه افراد بومی به سایر شهرها می شود.
شهرستان چایپاره به لحاظ داشتن زمین های کشاورزی مستعد و منابع آبی از قطب های کشاورزی آذربایجان غربی بوده که در 200 کیلومتری شمال مرکز استان است.
8135/2093 **
خبرنگار: شهین بیدادرس ** تنظیم کننده: توحید محمودپور** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.