به گزارش ایرنا جامعه امروزی در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی با استفاده از ابزارهای نوین است و این سبک نشات گرفته از حضور مردم در مدیریت فضاهای اجتماعی است؛ فعالیت هایی که در قالب مجموعه های مردم نهاد با عنوان سمن یا NGO ظهور می یابد.
به گفته فرماندار ارومیه تعداد این سازمان ها از 27 سمن در سال 1392 به 70 سمن در سال جاری رسیده است و این رشد دستاوردی ناملموس از دولت تدبیر و امید در این شهرستان محسوب می شود.
عباس حسن خانی با اشاره به اینکه هم اکنون در حدود 70 سازمان مردم نهاد در ارومیه فعالیت دارد، افزود: سال 1392 در حدود 27 سازمان مردم نهاد در شهرستان ارومیه فعال بود که این تعداد در سال 1393 به 40 سمن، در سال 1394 به 45 سمن، در سال 1395 به 50 سمن و در سال 1396 تا این لحظه به 70 سمن افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به توسعه سازمان های مردم نهاد توجه ویژه ای دارد، اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه‌ی کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ی مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است زیرا این امر در نهایت به حل مشکلات جامعه منجر می شود.
وی افزود: کاهش نقش تصدی گری دولت در مباحث غیرحاکمیتی، بهره مندی از نقطه نظرات و نقش نظارتی سمن ها در پیشبرد بهینه امور و توسعه خلاقیت و بهره وری در مسائلی که تشکل ها امکان ورود دارند از دیگر اهداف دولت تدبیر و امید برای توسعه سمن ها در جامعه است.
فرماندار ارومیه گفت: ایجاد شبکه موسسه های خیریه با همکاری کمیته امداد، هدایت تشکل ها به سمت تخصص گرایی و پرهیز از تعدد اهداف و انتخاب هدف واحد، تلاش برای اعمال نظر سمن ها در تدوین لایحه قانون سازمان های مردم نهاد و برگزاری دوره های آموزشی مورد تقاضای سمن ها با توجه به امکانات و ظرفیت های فرمانداری ارومیه از جمله برنامه های فرمانداری ارومیه در خصوص سازمان های مردم نهاد است.
فرماندار اشنویه در این زمینه با ابراز خرسندی از فعالیت های رو به رشد سازمان های مردم نهاد در امور اجتماعی این شهرستان گفت: پروانه فعالیت هشت سازمان مردم نهاد این شهرستان در دولت تدبیر و امید صادر شده است.
اسعد خضری، افزود: در گذشته فعالیت بیشتر سمن ها تنها در حوزه امور خیریه بود و نمود چندانی نداشت اما در دولت تدبیر و امید سمن ها شکوفا شدند و در بهبود اوضاع اجتماعی و فرهنگی تاثیر زیادی دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 28 سازمان مردم نهاد در اشنویه فعالیت دارد که تعدادی زیادی از آنها در مرحله کسب پروانه است، افزود: هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد به صورت منظم و با برگزاری جلسه و پیگیری امور در صدد استحکام پایه های سازمان های مردم نهاد و تاثیر آنان بر جامعه است.
فرماندار بوکان نیز با بیان اهمیت مشارکت های مردم در انجام امور جامعه اظهار کرد: پروانه فعالیت 18 سازمان مردم نهاد این شهرستان در دولت تدبیر و امید صادر شد.
جمال خسروی گفت: در گذشته فعالیت بیشتر سمن ها در حوزه امور خیریه بود اما در این دولت فعالیت سمن های جدید در حوزه های مؤثر دیگری مثل سلامت، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی آغاز شد.
وی ادامه داد: در طول این مدت مجوز فعالیت خانه بوستان برای نگهداری دختران بی سرپرست و خانه سالمندان زنان نیز در بوکان صادر شده است.
فرماندار بوکان اضافه کرد: هر چه حضور مردم در عرصه های مختلف اجتماع فعال تر باشد، مطالبه ها بهتر قابل پیگیری خواهد بود و جامعه مدنی نیز مستحکم تر و با نشاط تر می شود.
خسروی با بیان اینکه همت والای فعالان سازمان های مردم نهاد در آینده ماندگار و به یادماندنی خواهد بود، اظهار کرد: هیأت نظارت بر سازمان های مردم نهاد بوکان به صورت منظم با برگزاری جلسه ها و پیگیری مصوبه ها در صدد هر چه پربارتر کردن فضای حاکم بر فعالیت های مدنی و مردمی در سطح شهرستان است.
وی گفت: دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی سه پایه اساسی توسعه پایدار در جامعه محسوب می شود که هر کدام بدون دیگری ناقص و ناکارآمد است و پیوند این سه ضلع موجب توسعه پایدار می شود.
خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر روند تأسیس و نظارت بر سازمان های مردم نهاد بر اساس آئین نامه اجرائی مصوب هیأت دولت انجام می گیرد، افزود: وزارت کشور در حال تدوین پیش نویس 'لایحه قانون تشکل های مردم نهاد' برای ارائه به هیأت دولت بوده و لازم است تمام سازمان های مردم نهاد، نظرها و مطالب پیشنهادی خود را مطرح کنند تا برای لحاظ کردن در لایحه مذکور به وزارت کشور ارسال شود.
وی ادامه داد: اعتقاد دولت تدبیر و امید تقویت سازمان های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت مردم برای رفع مشکلات موجود است و هدف از تدوین این لایحه نیز رفع مشکلات آئین نامه موجود و وجود قانون مشخص برای فعالیت تشکل های مردم نهاد است.
نماینده سازمان های مردم نهاد شهرستان مهاباد نیز به ایرنا گفت: اکنون 45 سمن در این شهرستان در حوزه های مختلف فعالیت می کند و 20 سمن از این تعداد در سه سال گذشته و در دولت و تدبیر و امید مجوز فعالیت دریافت کرده است.
یوسف شریفی با اشاره به اینکه پرونده چهار سازمان مردم نهاد نیز برای صدور مجوز در دست اقدام است، افزود: سمن های مهاباد در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، محیط زیست و خیریه فعالیت می کند و در روند توسعه نقش موثری دارد.
مدیرعامل انجمن مردم نهاد حفاظت از محیط زیست 'ژینکو' که دارای مجوز موقت بوده و به مراحل پایانی کسب مجوز رسیده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حذف 'ترقه و نه به ترقه' در چهارشنبه سوری و اجرای اولین برنامه سه شنبه های بدون خودرو در آذربایجان غربی وهمیاری در جشنواره کشوری گیلاس از جمله فعالیت های این سمن در اشنویه است.
فاروق احمدی، همکاری بیش از پیش فرمانداری، ادارات و دستگاه ها برای دوام و توسعه همه جانبه امور سمن ها را خواستار شد و افزود: سمن ها خودگردان هستند و با مشارکت مالی اعضا و کمک های مردمی اداره می شود.
مدیر عامل کانون فرهنگی اجتماعی زنان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: کارآفرینی و توانمندی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار و گردهمایی 10 هزار نفری زنان از جمله فعالیت های مهم حوزه بانوان در اشنویه بوده که توسط این سازمان مردم نهاد اجرا شده است.
ثریا ذهابی با یادآوری تاثیر مهم و بسزای سمن ها در انجام امور جامعه، افزود: کمک و همیاری بیشتر ادارات و دستگاه ها می تواند به بهبود اوضاع توسط سمن ها کمک کند.
ایجاد و تاسیس کتابخانه و اهدای کتاب برای روستاها و اجرای طرح های ' با من بخوان' ، برگزاری جشنواره کتابخانه در غرب کشور، انجام ورزش های دسته جمعی، فعالیت های بانوان و معرفی مناطق گردشگری و فعالیت های باستان شناسی و امورات خیریه، کمک به حفظ محیط زیست، کمک به زندانیان از فعالیت های متنوع سازمان های مردم نهاد در جنوب آذربایجان غربی به شمار می رود.
سازمان مردم‌ نهاد یا سمن‌ ها (NGO) به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیما بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فرد‌فرد مردم و قوای حاکم ایفا می‌کند.
بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد غیرانتفاعی است، بودجه این سازمان‌ها از راه کمک‌های مردمی یا سازمان‌های دولتی تأمین می‌شود.
بعضی از سازمان‌های مردم‌نهاد نیمه مستقل وظایف و کارهای دولتی را نیز انجام می‌دهد و برخی از این سازمان‌ها هیچ علاقه‌ای به سیاست ندارند.
از آنجا که اصطلاح «سازمان مردم‌نهاد» بسیار کلی است، بسیاری از این سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از اصطلاح نهاد‌های خیریه استفاده کنند.
عبارت «سازمان‌های غیردولتی» با تأسیس سازمان ملل متحد در سال 1945 به وجود آمد.
9870/3093/3072
** گزارش: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.