به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان ذیربط همه بازی های رایانه ای مشکل ساز نیست اما کاربران در بیشتر موارد بدون توجه به مجاز بودن بازی های رایانه ای نسبت به گزینش، خرید یا بارگزاری این بازی ها از طریق اینترنت اقدام می کنند.
بر این اساس در جستجوی راهکارهای کاهش آسیب های این بخش باید در بیشتر موارد توپ بازی را به زمین والدین انداخت زیرا تصاویر جذاب، پرتحرک و صداهای مهیج بازی های غیرمجاز، دنیایی از هیجان را به کودکان پر جنب و جوش ارزانی کرده است تا کشتن دشمن خیالی جای بازی های اجتماعی کودکان را بگیرد.
یک مشاور کودک و خانواده معتقد است که افزایش پرخاشگری و لذت بردن از خشونت، نتیجه استفاده افراطی از رایانه در دنیای کنونی است و بازی های رایانه ای غیرمجاز، خشونت را بیشتر از بازی های مجاز به کاربران تمرین می دهد.
به گفته مصطفی محمدی، محتوای خشن برخی از این بازی های غیرمجاز به گونه ای است که بچه ها به صورت گروهی یا فردی در پی ضربه زدن، متلاشی کردن، له کردن و نابودی برمی آیند.
وی افزود: اگر به چهره کاربران هنگامی که در بازی و در برابر رقیب تصویری خود یا مانع فیزیکی گرافیکی قرار می گیرند نگاه کنید، به راحتی آثار خشم توام با اضطراب را می بینید.
وی با تاکید بر نقش نظارتی والدین در این بخش، ادامه داد: بعضی از بچه ها از این حالت هم فراتر می روند و ناخواسته فریاد می کشند که این حالت از نظر روانی به تدریج در ذهن و روح بچه ها باقی می ماند و در رفتارهای روزمره آنان مشاهده می شود.
یک روانپزشک نیز معتقد است که افزایش خشونت، محدود کردن خلاقیت و کم تحرکی سه عارضه مهم استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای است و این بازی ها به علت چارچوب و طراحی محدودی که دارند، نمی توانند به اندازه لازم و کافی در پرورش خلاقیت های کودکان موثر باشد.
مریم رستمی اضافه کرد: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیر هستند، درونگرا و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند.
متخصص بیماری های چشم نیز آسیب های جسمانی بازی های رایانه ای را غیرقابل جبران می داند و متعقد است که این بازی ها در یک مدت طولانی، تهدیدی جدی بر سلامت کودکان به شمار می رود.
دکتر عابد فتاحی ادامه داد: کاربران با غرق شدن در دنیای پرهیجان بازی های رایانه ای از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می آورند و والدین باید در سایه افزایش نظارت از آسیب های ناشی از این بازی ها بکاهند.
استاد حوزه و دانشگاه نیز نگاه فرهنگی به بازی های رایانه ای دارد و معتقد است که نوک پیکان بازی های رایانه ای مقدسات دینی را نشانه گرفته است و کودک با یک کلیک وارد دنیای دیگری می شود.
حجت الاسلام علی میرزایی افزود: تولیدکنندگان بازی های رایانه ای با پشتیبانی برخی از کشورهای استکباری به صورت بسیار ماهرانه و با تکیه بر کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی، برای تاثیرگذاری بر روی اعتقادات کودکان و نوجوانان تلاش می کنند.
وی ادامه داد: تصویر وارونه نشان دادن از ائمه اطهار و به ویژه امیرالمومنین(ع)، امام زمان (ع)، مبارزان انقلابی و نیروهای حزب الله بخشی از موضوع بازی های رایانه ای غیرمجاز است.
رحمان اسدی، کارشناس علوم تربیتی نیز معتقد است که تحریم کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای درست نیست زیرا جنبه آموزش و عملی آن روز به روز افزایش می یابد و اگر کودکان در داخل منزل محروم شوند، در بیرون از منزل و در کافی نت ها، منازل دوستان یا جاهای دیگر به این بازی ها می پردازند.
این کارشناس اظهار کرد: بازی های رایانه ای به شرطی که خانواده و آموزش و پرورش وظایف نظارتی خود را فراموش نکنند، یک فرصت است.
وی یکی از دلایل ضعف نظارتی والدین در امر بازی های رایانه ای را کم اطلاعی و بی اطلاعی خانواده ها عنوان کرد و با پرداختن به مزایای بازی های رایانه ای مجاز، گفت: بازی های رایانه ای مجاز فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوانان را جلب می کند.
وی ادامه داد: برخی از این بازی های رایانه ای به کاربران می آموزد که زودتر سلامتی خود را بازیابند و برخی دیگر به کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری هایی چون ' فلج مغزی' یا ' نارسایی در تشخیص واژه ها ' کمک می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز آسیب های اجتماعی و به ویژه آسیب های ناشی از بازی های رایانه ای را از دغدغه های مقام معظم رهبری عنوان می کند و معتقد است که اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد، تبعات ناشی از این بازی ها بنیان بسیاری از خانواده ها را سست می کند.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی با بیان اینکه همه بازی های رایانه ای مشکل آفرین نیست، اضافه کرد: بازی های رایانه ای غیرمجاز حتی در کشورهای عربی و غربی برای سنین زیر 20 سال ممنوع اعلام شده است و والدین باید در این خصوص بیش از پیش دست به کار شوند.
وی اظهار کرد: پیش از این 70 نسخه از بازی رایانه ای غیر قابل تولید و توزیع پیش از این در ارومیه تولید می شد که با تلاش های کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاع رسانی به نهادهای مربوطه، جمع آوری شد.
وی افزود: آذربایجان غربی پیشتر در بحث بازی های رایانه ای وضعیت بسیار نامطلوبی داشت اما در زمان حاضر این استان جزو استان های برتر در مقابله با بازی های رایانه ای غیرمجاز به شمار می رود.
به گزارش ایرنا بازی های رایانه ای در دنیای امروز بخشی از زندگی کودکان و نوجوانان را تشکیل داده است و تحریم این بازی ها چندان قابل قبول و مورد پذیرش نیست.
نتایج پیمایش بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور، آمار کاربران در سال 1394 را حدود 23 میلیون نفر معرفی کرده است که حدود نیمی از این افراد (٥٣ درصد) به طور مستمر و بیشتر اوقات مشغول این بازی بوده اند.
بر اساس نتایج اولیه گوشی هوشمند و تبلت محبوب ترین وسایل بازی رایانه ای در میان کاربران ایرانی است و 77 درصد کاربران ایرانی بازی های رایانه ای از تلفن هوشمند استفاده می کنند.
8135/ 3072
** گزارش: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.