مصطفی قلیزاده علیار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منظومه حیدربابا حاصل نبوغ ذاتی استاد شهریار است و همتایی برای آن وجود ندارد.
وی در خصوص رمز ماندگاری و جذابیت منظومه حیدربابا اظهار کرد: محور قرار گرفتن محبت و مهر انسانی در کنار ارتباط نزدیک اشعار این مجموعه با تجربه های دوران کودکی، جوانی و پیری، استفاده بهینه از ظرفیت های زبان ترکی نظیر ضرب المثل ها، آداب و رسوم ، عزا، عروسی، سوگواری ماه محرم، طرز زندگی مردم روستایی و دیگر نمادها، عواملی است که منظومه حیدربابا را ماندگار کرده است.
وی اضافه کرد: 76 بند منظومه حیدربابا را می توان تابلویی از زندگی روستایی، مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها، ناکامی های روزگار، حسرت های گذشته، نکوهش تمدن غربی و فقر و تنگدستی عنوان کرد.
وی بیان کرد: معتبرترین نسخه صوتی حیدربابای شهریار تولیدی ارومیه است؛ این صدا که امروز در بیشتر گوشی ها و یا دستگاه های دیگر پخش می شود برای نخستین بار در سال 1349 هجری شمسی در سومین سفر استاد شهریار به ارومیه تهیه شده و فرزند استاد شهریار شاهد این ادعاست.
محقق و شاعر ارومیه ای افزود: لهجه، لحن، صوت و شیوه خوانش اصلی حیدربابا با صدای خود استاد شهریار دراین نسخه موجود است.
قلیزاده با بیان اینکه اشعار ترکی شهریار به لهجه مادری او سروده شده است، گفت: برخی افراد در ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه اقدام به معاصر سازی و ادبی سازی حیدربابا می کنند و اشعار ترکی شهریار را از لهجه اصلی خارج کرده و سعی می کنند با دستور زبان بنویسند در حالی که شعر شاعر باید با لهجه اصلی خود شاعر نوشته و خوانده شود.
وی اضافه کرد: خارج کردن منظومه حیدربابا از لهجه اصلی خود خیانت کردن در حق خالق اثر است.
به گزارش ایرنا، سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال 1285 در یکی از روستاهای تبریز به دنیا آمد. او در 13 سالگی شعرهایش را با تخلص 'بهجت' در مجله 'ادب' به چاپ رسانید.
شهریار بعدها با تفأل به دیوان حافظ شیرازی، تخلص 'شهریار' را برگزید و در نهایت نامش با همین تخلص در تاریخ ادبیات ایران ثبت و ماندگار شد.
شهریار در بهمن ماه 1299 به تهران رفت و در دارالفنون تحصیل کرد و وارد دانشکده پزشکی شد.
اولین دفتر شعر او در سال 1308 با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.
شهریار که با سرودن منظومه حیدربابایه سلام یکی از مهم ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی را خلق کرده، از معدود شاعرانی است که در دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی سروده های درخشانی دارد. سرودن این منظومه از مهمترین عوامل شهرت و محبوبیت شهریار در میان ترک زبان های ایران به شمار می رود.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) روز 27 شهریورماه 1367 در سن 83 سالگی به علت بیماری در بیمارستان مهر تهران دارفانی را وداع گفت.
8135/2093** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.