کوچه ای که دلاوری جوانان و صبوری شیرزنانش هنرمندان را به ساخت مستندی واداشت به نام ' تا آسمان'.
به گزارش ایرنا، مستند «تا آسمان» روایت سفر پروانه معصومی بازیگر توانمند سینمای ایران به روستای کومله و حضورر وی در کوچه سی متر تا بهشت و شرکت در یادواره شهیدان این خطه و دیدار با برخی بازماندگان شهدای این شهر است.
«تا آسمان» به تهیه کنندگی علیرضا کریمی پور و کارگردانی رضا مسافری تولید شده است. رضا پیشه احسان، مسعود پژوهان، مازیار بهروز، مهیاربهروز و نیما دانشمند ، تصویربرداری و علی صالحی پور تدوین این اثر را بر عهده داشتند. گفتار متن فیلم نوشته مریم ساحلی نویسنده توانمند اهل انزلی است.
به بهانه رونمایی از این مستند مصاحبه ای با مریم ساحلی نویسنده گفتار متن فیلم داشتیم .
*اهمیت تولید آثار فاخر در حوزه ادبیات پایداری
مریم ساحلی معتقد است : مانایی مفاهیم ارزشمند، خاطرات و روایت ایستادگی در برابر دشمن در گرو تولید آثار فاخر هنری است.
این بانوی نویسنده خاطرنشان کرد : از یاد نباید برد که با نگاهی واقعگرا به آنچه در طول سال های جنگ گذشته است می توان اسطوره های سالهای دفاع را معرفی کرد.
وی افزود: نسل جوان این سرزمین باید بدانند که وظیفه دفاع از میهن را در سال های جنگ، دلیرمردان و شیرزنانی از بطن مردم بر عهده داشتند. انسانهایی با آرزوها و دغدغه هایی که می شناسیم، آنها چون ما روزگاری در مسیر پر فراز و نشیب زندگی پیش می رفتند و دلبسته خانواده و دوستان و زادگاه خویش بودند، اما زمانی فرا رسید که از همه ی این ها دل بریدند و برای دفاع از شرف و کیان خویش راهی معرکه نبرد شدند. و چه بسا که جان عزیز خویش از کف دادند و یا با زخم و جراحتی عمیق باز گشتند.
*تکه ای از تا آسمان
ساحلی در بخشی از گفتار فیلم این گونه روایت می کند : « گفتند، آن سوی تپه های سبز، آسمان نزدیک تر است به زمین . گفتم : باید رفت به تماشا.
خورشید بی دریغ نور می پاشد پشت نور و ما عبور می کنیم از جاده های خاکستری داغ که درختان در امتدادش از کوچه ای حرف می زنند به نامِ سی متر تا بهشت.
آمده ام به تماشای عشق درتار و پود سرزمینِ سبز؛ کومله. سرزمینی که مِه مجنون می شود و از دامنه ی لیلا کوه راه می افتد سمتش تا هم آوازِ شود با مادرانی که لالایی هایشان را به لهجه ی بیا پیش زمزمه می کنند . اینجا شهر شهیدانی ست که خویشاوندند با دریا با کوه با نسیم . اینجا سرزمین سردارانی ست که نجابت ، باران شده است و از چشم هایشان باریدن گرفته و حالا این تصاویر که خیابان ها را آذین بسته اند، شعر می شوند ... و قد می کشند تا آسمان.»
ساحلی تاکید کرد: امروز یکی از مهم ترین وظایف ما تلاش برای زنده نگه داشتن حکایت از جان گذشتگی و آرمان های شهیدان و ایثارگران است تا عظمت خون هایی که بر زمین ریخته شد را از یاد نبریم و بدانیم آن ها که مانده اند، باید حافظ وطن باشند و به عظمت و اعتلای آن بیاندیشند و در پی حفظ آبرو ، عزت و منافع مردمش باشند و از یاد نبرند که شهیدان همیشه شاهدند.
خبرنگار : بابایی
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.