کارگردان این نمایش روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایش ترکی از گنجینه ادبیات فولکلوریک انتخاب شده و با رویکرد تئاتر تجربی /اکسپریمنتال/ و طبق ویژگی های دنیای مدرن به روی صحنه رفته است.
ولی لطف دوخت با اشاره به اینکه ادبیات فولکلور قابلیت ارائه در قالب های نوین را دارد، اضافه کرد: هدف این تئاتر ایجاد سوال در ذهن تماشاگران است تا با تفکر در خط سیری داستان از دیدگاه خود به موضع نمایشنامه بنگرند.
وی با اشاره به اینکه هنر فراتر از ایدئولوژی است، اظهار کرد: چندین ایدئولوژی قابلیت جاگرفتن در یک اثر هنری را داراست و این علت تاکید نکردن این نمایش برای انتقال یک پیام است.
وی با بیان اینکه اغلب نمایش های صحنه ای این گروه هنری به صورت فولکلوریک و تاریخی است، بیان کرد: گروه تئاتر توران در سال 88 و با 15 نفر هنرمند در ارومیه راه اندازی شده است تا در راستای ترویج فرهنگ بومی و اعتلای تئاتر منطقه گام برداریم.
وی گفت: الناز صابری، قاسم عیسی نژاد، رضا فلاحتی، آیدین لطف دوخت، توحید نجف زاده، ناصر بیضایی، حسین سرخوش، سیامک جهانبخش، جواد موسوی، امیر شیردل، الهه محمدزاده، فاطمه کریمی، سهیلا کاسب، سیما شکوری، الهه بایرامیان، صباح اکبری و شیما شکوری هنرمندان این نمایش صحنه ای هستند.
یکی از بازیگران این نمایش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ویژگی خاص این اثر سمبولیک بودن آن بوده و استفاده از عناصری چون حلقه ها و میله های فلزی و تار بزرگ عنکبوت در طراحی صحنه به سمبلیک بودن آن کمک کرده بود.
قاسم عیسی نژاد افزود: حلقه ها در صحنه های مختلف در این نمایش نماد اسارت و گرفتاری است و به تاثیرگذاری بیشتر آن بر روی مخاطب کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه در نمایش پیشین این تئاتر از ملیک محمد به عنوان شخصیتی فولکلوریک بهره برده شده است، اضافه کرد: در نمایش این دوره به علت به روز شدن این فرد و نگارش دوباره متن، شخصیت ملیک محمد فولکلوریک - مدرن محسوب می شود.
یکی دیگر از بازیگران این تئاتر نیز بیان کرد: هنرمند باید یک نقش را باور کند تا در انتقال حس موجود در نقش به مخاطب موفق باشد.
ناصر بیضایی افزود: ویژگی برجسته این اثر ارائه موضوع فولکلوریک با شیوه ای مدرن است و این نشان داستان پرمحتوای این نمایش بومی را دارد.
وی ادامه داد: انتقال برخی مفاهیم بدون استفاده از دیالوگ و تنها با استفاده از موسیقی، عناصر صحنه و زبان بدن از دیگر ویژگی های نمایش ملیک محمد است.
یکی از بازیگران نقش زن این سریال نیز گفت: مولفه های فرهنگی زیادی در این اثر بومی قابل مشاهده است و قابلیت اجرای آن را برای حضور در جشنواره های آئین های سنتی دوچندان می کند.
الناز صابری با اشاره به اینکه خلا نمایش های به زبان مادری در آذربایجان غربی احساس می شود، افزود: نسل پیشین به شدت به آثار محلی علاقه مند بوده و این نمایش می تواند این نسل را با سالن های تئاتر آشتی دهد.
وی اضافه کرد: گروه هنری توران با هدف ارائه اثری با کیفیت و در شان فرهنگ بومی منطقه نزدیک به 2 ماه تمرین مداوم کرده بود.
صابری که در سریال های تلویزیونی پرمخاطب 'دومان'، 'بخته ور' و 'آداخلی2' نقش آفرینی کرده است، گفت: همان طور که در متن این نمایش به وضوح می بینیم دختران ما این قابلیت را دارند تا در برابر مردان زورگو بایستادند و به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: این نمایش درصدد الگوسازی و معرفی شیرزن های بومی محلی است تا اعتماد به نفس زنان منطقه در دستیابی به اهداف خود در زندگی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا فرهاد و شیرین، سفیران کفر، شنگول و منگول، توران قارتالی، سارای، یاز ائلچی سی، اوزان سیز یورد، بیر بایراق آلتیندا، ساز، یئنه یاپراقلار دوشور و قانلی بایراق از مهم ترین نمایش های صحنه ای این گروه هنری است.
به گزارش ایرنا تئاتر ملیک محمد از 28 خرداد در تالار شمس مجتمع فرهنگی هنری ارومیه به روی صحنه رفته و تا سوم تیر ماه از ساعت 22:30 پذیرای علاقه مندان حوزه تئاتر است.
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.