به گزارش ایرنا در حالی نیاز به تشکل های مردم نهاد با هدف رفع نیازهای جامعه بیش از پیش احساس می شود که در بند 7 وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر به ' اقدام برای تشکیل انجمن ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولید، توزیع و مصرف' اشاره شده است.
بر اساس اظهار نظر کارشناسان و کنکاش در عملکرد شوراهای اسلامی شهر در چهار دوره گذشته، این وظیفه مهم و مورد نیاز جامعه به عنوان یک اصل مغفول قابل ارزیابی است.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با برخی از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر در محل فرمانداری ارومیه فرصتی برای بررسی دیدگاه های داوطلبان در خصوص نقش شورا در جلب مشارکت های مردمی و گسترش نهادهای فرهنگی و اجتماعی را در اختیار می گذارد.
داوطلب حوزه مرکزی ارومیه در رابطه با نقش شورای اسلامی شهر در جلب مشارکت های مردمی گفت: اعضای شورای اسلامی شهر از بین مردم انتخاب می‌شوند و بیشتر اعضا، اساسی ترین نقش شورا را انتخاب شهردار و نظارت بر امور شهری می دانند.
وی که دارای مدرک کارشناسی مدیریت است، ادامه داد: مشروعیت و مقبولیت شورا از مردم کسب می شود و اعضای شورا باید یک ارتباط اجتماعی مناسب با مردم در طول دوره چهار ساله داشته باشند.
به گفته وی در حالی که این نهاد می تواند در افزایش مشارکت های مردمی موثرتر عمل کند، برخی سیاسی کاری‌ها موجب شده است تا اعضای شورای اسلامی شهر کمتر به مسائل اجرایی و عملیاتی بپردازند.
یک داوطلب دیگر حوزه مرکزی ارومیه با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی نیز گفت: شورای اسلامی شهر ارومیه با توجه به تنوع فرهنگ ها و اقوام باید محور وحدت باشد و در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نقش آفرینی کند.
یک شهروند نیز با گلایه از اینکه شورای اسلامی شهر در برخی از موارد به شورای شهرداری تبدیل شده است، گفت: بسیاری از وظایف و اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهر در طول چهار دوره گذشته مغفول مانده است.
فرماندار ارومیه نیز با اشاره به اینکه شورا یک نهاد مردمی، مشارکت جو و مشارکت پذیر است، گفت: این نهاد نقش قابل توجهی در مدیریت فرهنگی و عمرانی شهر دارد و برای رسیدن به مرحله تحقق انتظارات قانونی، نیاز به زمان و ارتباط موثر با مردم دارد.
عباس حسن خانی ادامه داد: شورا یک نماد ظاهری و یک مفهوم ساده نیست زیرا در بخش‌های مختلف از جمله شوراهای ترافیک، فرهنگ، و شهر و استان عضویت دارد و صاحب نظر است.
وی افزود: شورا به عنوان یک پارلمان شهری نقش قابل توجهی در جلب مشارکت مردمی دارد و از زمان شروع انتخابات این اتحاد و مشارکت مردمی برای حضور در انتخابات شروع می‌شود و مردم با اتحاد و آگاهی، فرد مورد نظر را انتخاب می‌کنند.
فرماندار ارومیه گفت: شورا نقش مهمی را در مدیریت شهری و روستایی و ساماندهی اوضاع جامعه دارد و از آنجایی یک سازمان نوپاست، نیازمند تجربه و تلاش مضاعف اعضا در پیشبرد اهداف معین است.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی نیز گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا نهادی مدنی است که امکان مشارکت عموم مردم را در اداره ی امور جامعه خود فراهم می کند و اهمیت این نهاد اجتماعی در توزیع قدرت به لایه های زیرین جامعه مشخص می شود که در بیشتر مواقع مورد بی توجهی قرار گرفته است.
هوشنگ عطاپور گفت: این نهاد در حوزه عمل ایرادها و نقص های جدی داشته که هم ناشی از جوان بودن این نهاد و هم ناشی از نظارت نکردن جدی سازمان های حاکمیتی مسئول بر فرآیند اجرایی آنهاست.
وی ادامه داد: برای جبران نقیصه اول که ناشی از گسست ارتباط اعضای شورا با مردم پس از انتخابات است، باید سازمان های اجتماعی و فرهنگی تشکیل شود و ارتباط عموم مردم با شوراها به شکل نظام مند برقرار شود.
وی اظهار کرد: امروزه این سازمان ها در شهرهای بزرگ که منابع درآمدی بالایی دارد، تاسیس و توسط شهرداری ها اداره می شود که بسته به مدیریت آنها عملکردشان از ضعف و قوت متفاوتی برخوردار است.
به گفته وی نفس ایجاد چنین نهادهایی و به ویژه تحویل آنها به سمن ها / NGOs/ و ایجاد فضا برای حضور تشکل های مردمی که می توانند بخش هایی از جامعه ی شهری و روستایی را نمایندگی کنند، خیلی مهم و تاثیرگذار است.
عطاپور بیان کرد: شورا تاکنون نتوانسته است تا از چنبره روزمرگی و شهردار محوری خارج شود و به تشکل های اجتماعی و فرهنگی مردمی بها دهد؛ شورا تاکنون در بیشتر موارد، بدنه اداری شهرداری ها را فربه ساخته و دیوان سالاری آن را حجیم تر کرده است.
وی ادامه داد: این معضل تحرک شهرداری ها را کند کرده و هزینه های اداری بسیار کلانی را بر دوش شهروندان تحمیل کرده است که این هزینه ها از محل پرداخت عوارض شهروندان تامین می شود.
وی افزود: ساخت نهادهای اجتماعی و فرهنگی از وظایف ذاتی شوراهاست و باید این نهادها توسط تشکل های اجتماعی اداره شود و به شهروندان و شوراها خدمات اجتماعی ارائه کند.
به گزارش ایرنا شورای اسلامی شهر با وجود گذشت چهار دوره در حالی از سوی کارشناسان به عنوان یک نهاد جوان شناخته می شود که هیچ سخنی از دوران بلوغ آن به میان نمی آید.
تاکنون چهار دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخاباتی که در سال‌های 1377، 1381، 1385 و 1392برگزار شده، تشکیل شده است؛ شوراهایی که عمر قانونی آنها /به استثنای شورای سوم که با مصوبه مجلس در پی ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری به هفت سال رسید/، چهار سال است.
انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه برای حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و تعیین سرنوشت خویش و میزان، رای مردم است اما انتخاب اصلح امری اجتناب ناپذیر در این عرصه به شمار می رود و این انتخاب، اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.
در سال 1396 پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می شود که 19 سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.
در اصل 7 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1358) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل 100 نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آنها اشاره شده است.
8135/ 3072 ** گزارش از: غریب شهین بیدادرس ** انتشار دهنده : علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.