به گزارش ایرنا، استفاده از خرد جمعی برای آبادانی شهر در قرآن کریم یادآوری شده و قانون اساسی کشور نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داده است تا مشارکت مردمی و خرد جمعی در پیشرفت و آبادانی مناطق شهری و روستایی به بار بنشیند.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با برخی از نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در محل فرمانداری ارومیه فرصتی برای بررسی سطح آگاهی آنان از وظایف قانونی شورای اسلامی شهر و روستاست و نقش انتخاب اصلح را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.
یکی از این داوطلبان که دانشجوی دکترای اقتصاد است، در رابطه با وظایف شورا گفت: شورای اسلامی شهر وظایف متعددی دارد ولی به نظر من انتخاب شهردار، نظارت بر عملکرد شهرداری و شرکت در کمیسیون های تخصصی شورا از مهمترین وظایف اعضای شوراست.
یک نامزد انتخابات با مدرک کارشناس حقوق از حوزه مرکزی ارومیه نیز وظایف شورا را در خدمت به مردم خلاصه کرد و گفت: خدمت به مردم در پست شورا خلاصه می‌شود.
یکی دیگر از کاندیداهای شورای اسلامی شهر که دارای مدرک دکتری سیستم‌های نرم افزاری است، در خصوص وظایف شورا گفت: مرور وظایف شورا، اختیارات قانونی یک پارلمان شهری را در ذهن تداعی می کند که وظیفه اش مدیریت کلان شهری است.
یکی از کاندیداهای روستایی بخش بکشلوچای نیز در رابطه با وظایف شورا گفت: اعضای شورای اسلامی باید نواقص و مشکلات روستا از جمله نبود سنگ فرش در کوچه ها، کمبود اعتبار عمرانی و عواملی از این قبیل را مرتفع کنند و خدمت به مردم را در اولویت قرار دهند.
یکی دیگر از نامزدهای شورای اسلامی در روستای بالانج که برای بار دوم در انتخابات ثبت نام کرده است، گفت: شورا رابط بین اهالی روستا با دولت است و باید امکانات، تسهیلات و بودجه لازم را برای آبادانی روستا تامین کنند.
وی ادامه داد: با نقش آفرینی چهارمین دوره شورای اسلامی روستا، بخشی از راه های روستای بالانج آسفالت و جدول کشی و برخی از معابر ساماندهی شده است.
یک داوطلب زن شورای اسلامی شهر ارومیه نیز گفت: شورای اسلامی شهر وظیفه دارد تا شهردار را انتخاب و بر عملکرد آن نظارت داشته باشد.
وی که کارشناس حقوق است، بیان کرد: برخی مشکلات خاصی در شهر وجود دارد که شورای اسلامی شهر مسئول رسیدگی به آنها در قالب کارگاه های عمرانی، اجرایی و نظارتی است.
به گزارش ایرنا انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه برای حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و تعیین سرنوشت خویش و میزان، رای مردم است اما انتخاب اصلح امری اجتناب ناپذیر در این عرصه به شمار می رود و این انتخاب، اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد.
در واقع مردم صاحب اختیارند تا با اراده و آگاهی خویش و با تشخیص مصالح خود، مسئولان شهری جامعه را تعیین کرده و اموراتشان را اداره کنند.
تاکنون چهار دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخاباتی که در سال‌های 1377، 1381، 1385 و 1392برگزار شده، تشکیل شده است؛ شوراهایی که عمر قانونی آنها /به استثنای شورای سوم که با مصوبه مجلس در پی ادغام انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری به هفت سال رسید/، چهار سال است.
در سال 1396 پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی برگزار می شود که 19 سال از عمر این پارلمان شهری در کشور می‌گذرد.
در اصل 7 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1358) به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل 100 نیز به برگزاری انتخابات برای تشکیل آنها اشاره شده است.
8135/ 3072 ** گزارش از: غریب شهین بیدادرس ** انتشار دهنده : علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.