این خروش و هیاهو تا حدود زیادی برای هر جمعی از زنان طبیعی است ولی جنس این‌یکی و مخاطبان آنان تفاوت دارد زیرا دو گوشی روی میز هریک از این کارشناسان بهداشتی قرار دارد و مدام با زبان روزه به مبتلایان کووید ۱۹ زنگ می‌زنند تا حمایت‌ از آنان را ابراز کنند.
با اندکی صبر و دقت می‌توان در میان صحبت‌های هرکدام‌شان متوجه موضوع شد؛ در آن سوی خط تلفن یکی از ابتلای شوهرش به کرونا و نداری‌اش و دیگری از اینکه تنها تکیه‌گاه زندگیش در ۷۸ سالگی کرونا گرفته است، می‌گوید؛ البته از اینکه راننده‌های آژانس محله هم حاضر نیستند آنان را جابجا کنند، گله می‌کند و با دلگرمی و روحیه‌بخشی مواجه می‌شود.
دیگری پشت تلفن از دست پدر و همسر معتاد کرونایی خودش گلایه می‌کند و به یکی از این کارشناسان می‌گوید «وقتی نسبت به رعایت فاصله فیزیکی تاکید کردم، خودم و مادرم را کتک زد و ما از خانه بیرون کرد» و در ادامه نیز ضجه می‌زند و گریه‌اش در سایه همدلی و ارسال بسته‌های حمایتی و بهداشتی فیصله پیدا می‌کند. 
یکی دیگر از کارشناسان پشت تلفن تب «فاطمه» را می‌پرسد که به خاطر کرونا ۲ هفته از درس و مشق‌هایش عقب مانده و به قول مادرش دلش برای معلم‌اش هم تنگ شده؛ اوضاع در گوشه دیگر اتاق انگار بغرنج‌تر به نظر می‌رسد و یکی دیگر از  روانشناسان در حال صحبت با خانواده‌ای است که ۲ بیمار کرونا مثبت دارد و اعضای آن در غم از دست پدرشان سوگوارند.
در اتاق جنبی هم اوضاع به همین منوال است و در مجموع ۱۲ کارشناس خانم و آقا در مرکز بهداشت ارومیه مستقر و جزو دسته حدود ۲۰ نفری نبرد با کرونا می‌باشند؛ تیمی که اعضای آن بدون تعطیلی و هر روز از هشت صبح تا ۱۷ بعد از ظهر به کنترل وضعیت جسمی و روحی بیماران کرونا مثبت ارومیه مشغول هستند، بسته‌های حمایتی و بهداشتی را می‌رسانند یا از افراد مشکوک در محل سکونتشان نمونه برمی‌دارند.
دسته ویژه نبرد با کرونا که در سایه نوآوری و تجربه مدیران بخش بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی و برای نخستین‌بار در سطح کشور از مرکز بهداشت ارومیه آغاز بکار کرد، همچنان به مراقبت تلفنی مبتلایان، ارسال هدفمند بسته‌های حمایتی خیران، ارسال بسته‌های بهداشتی، نمونه‌گیری در محل و جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله‌های مبتلایان اقدام می‌کند. فرمانده دسته قبل از ورود به جمع آنان در مورد فعالیت‌هایشان می‌گوید: هر بیمار به مدت ۱۵ روز تحت کنترل‌های تلفنی این کارشناسان قرار می‌گیرد و برایشان تب‌سنج، فرم خودمراقبتی، اقلام بهداشتی اعم از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده سطح و دست و در صورت نیاز بسته حمایتی تهیه و ارسال می‌شود.
به گفته «نسیم حمیدی‌آذر» مدیریت پسماند مبتلایان که پس از بی‌خطرسازی به صورت بهداشتی دفن می‌شود، مراقبت تلفنی افرادی که نتیجه نمونه‌برداری کرونای آنان منفی اعلام شده است (جهت احتیاط بیشتر)، سم‌پاشی محوطه بیرونی منزل مبتلایان به کرونا و آموزش ضدعفونی محیط به اعضای خانواده نیز از دیگر اقدامات این دسته به شمار می‌رود.
با یک سلام میهمان اعضای این دسته می‌شوم؛ چند دقیقه بعد از سلام کم‌کم گفت‌وگوهای تلفنی به خاطر حضورم فروکش می‌کند؛ کارشناسان در ستاد که متوجه می‌شوند خبرنگار هستم با خوش‌رویی پذیرایم می‌شوند؛ واقعا از این اتاق می‌شود انرژی مضاعف گرفت چون همه خنده‌رو و با نشاط هستند و همین خصیصه برای مبتلایان و اطرافیانشان یک ارزش به شمار می‌رود.
هر چند همه از ۲ ماه قبل در ستاد دور هم جمع شده‌اند ولی به قدری صمیمی هستند که همدیگر را با اسم‌های کوچک صدا می‌زنند لاله، لیلا، ژاله، مهدیه، شیدا، عالم، شعله، نسترن و ....
برای این تیم کارشناسی ۲ خط تلفن شامل یک خط تلفن ایرانسل و یک خط ۴۰۳۰ تعریف شده که روی گوشی‌های تلفن همراه آنان فعال است؛ به گفته خودشان در ایام شیوع کرونا، بی‌وقفه به کنترل شاخص‌های سلامت بیماران کرونا مثبت اقدام کرده‌اند و سخت‌ترین روز حضورشان، روز اول عید و تنها یک ساعت پس از تحویل سال بوده است.

این بانوان که ۲ ماه بدون تعطیلی در کنار کنترل بیماران به دغدغه‌های آنان نیز گوش داده‌اند همچون سایر بانوان خانه‌دار در کنار کار اداری، دغدغه‌های بسیاری نیز در زندگی شخصی دارند که گوش دادن به دغدغه‌هایشان خالی از لطف نیست.
«مهین موذن» با ۱۸ سال سابقه کار که خنده از لبانش محو نمی‌شود، می‌گوید: پسری ۱۰ ساله و بازیگوش دارم و با تعطیلی مدارس، نگران درس‌هایش هستم؛ «طی این ۲ ماه من و پدرش که کارمند دامپزشکی است در کنارش نبوده‌ایم».
«عالم نجفی» که به صورت موقت از محل کارش در «چنقرالو» خداحافظی کرده و برای پیگیری وضعیت بیماران به جمع اعضای این دسته ملحق شده نیز می‌گوید: مجرد هستم و دغدغه غذا و همسر و بچه‌داری ندارم اما پدرم دیابت دارد و در این ۲ ماه دغدغه سلامت او همیشه همراه من بوده است.
وی درگذشت جوان ۲۵ ساله بر اثر کرونا را بدترین خبر روزهای فعالیت‌اش در این روزها می‌داند و می‌گوید: هر بیماری که بهبود پیدا می‌کند و از لیست ما حذف می‌شود، باعث شادی همه اعضای تیم می‌شود.
«مهدیه اسماعیل‌زاده» که دم ظهر همچنان پر از انرژی است با سیمایی بشاش قدردان والدین خودش و همسرش است که در نگهداری فرزند هشت ساله‌اش او را یاری می‌کنند و می‌گوید: این روزها با غم خانواده‌های کرونایی غمگین و با شادی آنان شاد می‌شویم؛ خودم از کرونا واهمه ندارم چون می‌دانم که می‌توانم با یک همت و اراده آن را شکست دهم.
«ژاله صلح‌خواه» هم مثل برخی دیگر از کارشناسان بهداشتی نگران پدر و مادرش می‌باشد و از آنجا که مدام با افراد مبتلا به کووید ۱۹ صحبت می‌کند، به نظر می‌رسد باید نگرانی وی به واهمه تبدیل شود اما اینگونه نیست و با چهره‌ای که از آرامش درونی‌اش حکایت دارد، می‌گوید: «کرونا شکست‌پذیر است» و با طمانینه به کارش ادامه می‌دهد.
کارشناسان سلامت روان این دسته هم در اتاقی دیگر مشغول ارائه خدمات هستند و «وحید ایوبی» سرپرست این بخش درباره خدمات همکارانشان می‌گوید: کارشناسان سلامت روان با خانواده‌های کرونامثبت گفت‌وگو کرده و در صورت لزوم آنان را به روانشناس یا مشاور معرفی می‌کنند.
وی بیان کرد: تاکنون به بیش از یکهزار نفر در این راستا خدمات مشاوره‌ای ارائه شده و «طرح سوگ» نیز برای خانواده‌های دارای فوتی در نظر گرفته شده‌است.
دکتر علی صدقیانی، رییس مرکز بهداشت ارومیه درباره فعالیت این تیم بیان می‌کند که اعضای آن از اسفند سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند و علاوه بر ارسال جیره غذایی و اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده، اطلاعات سلامت بیماران را نیز به صورت روزانه دریافت و ثبت می‌کنند.
«۲ تیم سیار با آمبولانس نیز در صورت نیاز برای نمونه‌گیری و تزریقات برای بیماران در قرنطینه یا خانواده بیماران کرونا مثبت که امکان خروج از منزل برایشان مقدور نیست در ارومیه خدمات می‌دهند و علاوه بر همه این موارد تیم مامایی مرکز بهداشت ارومیه هم با ۲ نفر ماما عازم روستاها می‌شود تا زنان باردار که عضو کرونایی در خانواده دارند یا زنانی که بعد از زایمان دچار کرونا شده‌اند را ویزیت کنند».
وی می‌گوید: آموزشگاه بهورزی ارومیه نیز در کنار دسته ویژه نبرد با کرونا برای مدیریت و کنترل موارد مثبت تلاش می‌کند و روزانه بیماران کرونا مثبت و منفی را تحت کنترل و پرس‌وجوی مستمر قرار می‌دهد که نتیجه آن شناسایی موارد جدید مبتلا به کووید ۱۹ است.
«این فعالیت‌ها با پویش‌های مبارزه با کرونا پیوند می‌خورد و در مناطقی که موارد ابتلا به کرونا زیاد است، پویش‌هایی ایجاد می‌شود و مردم خودشان پای کار می‌آیند و اقداماتی از قبیل خرید متمرکز اقلام مورد نیاز خانواده‌ها و سم‌پاشی محیط و محله زندگی بیماران کرونا مثبت به شعاع ۳۰ خانوار همجوار را انجام می‌دهند».
به گفته رییس مرکز بهداشت ارومیه تاکنون ۲ هزار خانوار ارومیه‌ای اعم از کرونا مثبت یا منفی از خدمات این تیم بهره‌مند شده‌اند.
به گزارش ایرنا این اقدامات نرم و موثر نتیجه تجربه و برنامه‌ریزی مدیران بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی است؛ همان تجربه‌ای که «جمشید انصاری»، نماینده معین دولت در ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی نیز چندی پیش با سفر به ارومیه به آن اذعان کرد. 
در سایه همین مراقبت‌ها و اقدامات خلاقانه و موثر، تاکنون هیچ مادر بارداری بر اثر کرونا در آذربایجان‌غربی فوت نکرده، ظرفیت بیمارستانی استان در هیچ یک از این روزها تکمیل نشده و شاخص مرگ‌ومیر استان کمتر از کشور بوده است.
شاخص مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی تاکنون ۵.۸ درصد می‌باشد در حالی که این شاخص در سطح کشور ۷.۳ درصد است. 
بیماری ناشی از ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر  مصادف با ۲۴ آذر در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹  برابر با ۹ دی ۱۳۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس جدید را در چین اعلام کرد.
به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.