نجم‌الدین احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع گندم و جو انجام می‌شود و  سمپاشی مزارع علیه آفت «سن مادر» نقش مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می‌کند.

وی افزود: تاکنون علاوه بر مبارزه علیه آفت سن مادر، ۶ هزار هکتار از مزارع این شهرستان علیه علف هرز و ۳۸ هکتار علیه بیماری‌های باکتریایی و قارچی سمپاشی شده و عملیات علیه این آفت‌ها در مزارع این شهرستان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به بارش بهاره و رطوبت هوا احتمال بیماری‌های قارچی مانند «زنگ گندم» و «لکه‌نواری» در مزارع گندم وجود دارد که کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند. 

احمدی به کشاورزان توصیه کرد تا با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته، افزود: از این میزان ۲ هزار و ۲۰۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز به صورت دیم کشت شده است.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ کشاورز فعال در بخش کشاورزی اشنویه مشغول به کار هستند که این نشان‌دهنده رونق اقتصاد کشاورزی در منطقه بوده و گندم، چغندرقند و نخود از جمله مهمترین محصولات زراعی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می‌کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می‌شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.

شهرستان اشنویه دارای ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار حدود ۲۳ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.