انور امینی‌خواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتری سمپاشی مربوط به مزارع گندم است، اظهار داشت: هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع غلات انجام می شود.

وی اضافه کرد: سمپاشی مزارع و سطح مزارع غلات علیه آفت سن مادر نقش بسیار  مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می کند.

وی به بهره برداران و کشاورزان توصیه کرد که با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی دهستانها و دریافت راهنماییهای فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

امینی‌خواه افزود: با توجه به ریزش سن مادری در مزارع غلات شهرستان از ۲۳ فروردین ماه شروع مبارزه شیمیایی توسط جهاد کشاورزی اعلام شد و از این زمان نیز کشاورزان عملیات سمپاشی را شروع کردند.

وی اضافه کرد: مبارزه شیمیایی توسط یک هزار و ۹۵۶ دستگاه سمپاش با مشاوره و صدور و پایش مزارع غلات در سطح هفت دهستان و پنج مرکز جهاد کشاورزی انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ درصد مزارع بوکان علیه سن مادری سمپاشی شده است، گفت: برای اجرای عملیات سمپاشی تاکنون ۱۴ هزار و ۴۰۰ لیتر سم دلتا مترون مصرف شده است.

به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
سمپاشی مزارع گندم علیه آفت سن زمانی ضروری است که به طور متوسط در هر مترمربع یک عدد «سن گندم» مشاهده شود.

در سال زراعی جاری بیش از ۹۱ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت  غلات اختصاص یافته است که از این مقدار، بیش از ۸۱ هزار هکتار آن زیر کشت گندم دیم و آبی و ۱۰ هزار و ۶۷۰ هکتار نیز به کشت جو آبی ودیم اختصاص پیدا کرده است.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت قطب مهم کشاورزی استان به شمار می‌رود و هرساله بیشترین برداشت گندم در این شهرستان انجام می‌گیرد وبه این دلیل انبار غله آذربایجان‌غربی لقب گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.