خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست به همین دلیل همواره در فصل بهار با تعداد زیادی از این مسمومیت‌ها در سطح کشور و به تبع آن آذربایجان غربی مواجه هستیم.

طی سالهای اخیر به خصوص سال گذشته شاهد افزایش مسمومیت ناشی از استفاده از این قارچ‌های خودرو در کشور و استان بودیم و امسال نیز با بارش‌های مناسب و افزایش رویش این قارچ‌ها پیش بینی می‌شود عده‌ای بی توجه به این مسائل دچار مسمومیت شوند.

همه ساله استقبال مردم از گیاهان کوهی در کنار آن قارچ‌های خودرو موجب بروز مشکلاتی در این خصوص شده و چون تشخیص این قارچ‌های سمی از غیرسمی بسیار سخت است بیم آن می‌رود امسال نیز با این مشکل مواجه شویم که ضرورت آگاهی و مراقبت مردم را طلب می‌کند.

مردم مراقب قارچ‌های خودرو در فصل بهار باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص رویش قارچ‌های خودرو و سمی همزمان با فصل بهار در استان به خبرنگار مهر گفت: با توجه به رویش گیاهان کوهی و نیز قارچ‌های وحشی همزمان با فصل بهار مردم علاقه زیادی به حضور در طبیعت و استفاده از گیاهان و قارچ‌ها دارند، در حالی که استفاده از قارچ‌های وحشی و سمی می‌تواند مسمومیت و حتی مرگ و میر را به همراه داشته باشد.

رسول جلیلی با بیان اینکه هر چند تعداد قارچ‌های سمی کم است اما به دلیل شباهت ظاهری زیاد این قارچ‌ها با قارچ‌های سمی همه ساله موجب بروز مسمومیت‌های زیادی در کشور و حتی استان می‌شود افزود: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچک‌ترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به اعضای بدن شود.

وی ادامه داد: با توجه به ادامه فصل رویش اینگونه قارچ‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور تا اواخر خردادماه سال جاری و عدم امکان تشخیص قارچ‌های خودرو سمی و غیر سمی، توصیه می‌کنیم کلیه مصرف کنندگان، قارچ‌های خوراکی موردنیاز خود را به صورت بسته بندی شده برچسب دار و دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی که در مراکز و فرشگاه های معتبر کشور عرضه می‌شوند، کنند.

تولید ۲۰۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

جلیلی از وجود ۱۲ واحد تولیدی صنعتی قارچ خوراکی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰ واحد تولیدی فعال بوده و سالانه بیش از دو هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت ۶۰ تا ۶۵ واحد نیمه صنعتی و خانگی در زمینه پرورش قارچ خوراکی در استان نیز خبر داد و اظهارکرد: این واحدها به اندازه کافی نیاز استان در زمینه قارچ را تأمین و حتی قادر به صدور به استان‌های همسایه نیز هستند.

جلیلی با توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: بر خلاف باور عموم مردم مبنی بر حضور در طبیعت و در امان ماندن از بیماری ویروس کرونا در همه جا می‌تواند موجب ابتلاء شود در این راستا توصیه می‌شود مردم برای سلامت بیشتر حتماً در خانه بمانند.

شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو پرهیز کنند

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی نیز با اشاره به گرایش مردم طی سال‌های اخیر به استفاده از قارچ‌های رویشی در طبیعت گفت: تشخیص این قارچ‌ها از قارچ‌های خوراکی به راحتی امکانپذیر نیست و مصرف آن نه تنها مسمومیت بلکه تا خطر مرگ نیز پیش می‌رود.

باقر بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۵ نفر در استان در اثر استفاده از قارچ‌های رویشی و وحشی در طبیعت مسموم شدند اظهارکرد: به علت بارش مناسب باران، قارچ‌های سمی در مراتع، دامنه کوه‌ها و زمین‌های کشاورزی رشد کرده اما بخش قابل توجهی از آنها سمی و غیرقابل استفاده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا حضور در طبیعت و بیرون از منزل به همراه استفاده نادرست از گیاهان کوهی به خصوص قارچ‌های رویشی موجب بروز مشکلات و مسمومیت‌های شدید در مردم می‌شود اضافه کرد: علائم مسمومیت با قارچ همچون سایر مسمومیت‌ها با مشکلات گوارشی مانند شکم درد، اسهال و استفراغ شدید آغاز شده و با آسیب رساندن به کبد و کلیه‌ها در مواردی منجر به مرگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم مسمومیت با قارچ سمی از ۲۰ دقیقه تا چهار ساعت پس از خوردن مشاهده می‌شود گفت: حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج و بی‌حالی یا ضعف از نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی است.

رویش قارچ‌های وحشی تا اواخر خردادماه در طبیعت ادامه دارد چه بهتر که از اولین روزهای ابتدایی سال با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در زمینه مصرف این قارچ‌ها زمینه عدم استفاده از این قارچ‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.