از آن جایی که تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران جزء عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر ، جنگل و مرتع است، تجاوز و تصرف این عرصه ها و تغییر کاربری های غیر قانونی زمین های کشاورزی همواره از مشکلات جدی و دغدغه های ملی بوده است.

عزیزالله شهیدی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروه های گشت ویژه یگان حفاظت از اراضی مازندران  با فرماندهی یگان حفاظت در ایام نوروز طبق قانون با عوامل متخلف دراین حوزه برخورد می کنند.
وی به همکاری و مشارکت فرمانداران ، دادستان ها و فرماندهان انتظامی شهرستان های استان مازندران با فرماندهی یگان حفاظت امور اراضی اشاره کرد و ادامه داد:درسال های گذشته بیشترین خرید و فروش و ساخت و سازهای غیر قانونی در زمین های کشاورزی طی روزهای تعطیل به ویژه در ایام نوروز صورت می گرفته است.

وی شکل گیری یگان حفاظت امور اراضی را از مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ دانست و بیان داشت:  فعالیت نیروهای گشت یگان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای صیانت از زمین های زراعی و باغی  و پیشگیری  از تغییر کاربری غیر قانونی  در تعطیلات نوروز سال ۹۹دوچندان شده است.

تشکیل یگان حفاظت امور اراضی از مهر ماه سال پیش با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و با هدف ساماندهی و قانونمندسازی فعالیت گشت های اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و این یگان زیر نظر وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور اراضی کشور فعالیت می کند و یگان حفاظت امور اراضی مازندران نیز با معرفی فرمانده آن به صورت رسمی آبان ماه سال قبل در استان مازندران آغاز به کار کرد.

ندادن خدمات عمومی آب ، برق ، گاز و تلفن از سوی دستگاههای اجرایی به عنوان خط قرمز برای کاربری زمین های کشاورزی در استان های شمالی تعریف شده است.
بر اساس اظهارات بازرسان، هیچ یک از زمین هایی که به صورت غیرقانونی تفکیک و به ویلا و یا واحدهای مسکونی و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی تبدیل شدند، خدمات عمومی آب و برق ، گاز و تلفن دریافت نمی کنند.
۷۲ نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در ۱۵نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.