هرچند مورد مشکوکی از بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی مشاهده نشده است، ولی تمامی مراکز آموزشی، دانشگاهی و مدارس در استان برای جلوگیری از شیوع احتمالی و کاهش بار روانی حاصل در جامعه تا پایان هفته جاری تعطیل است.

رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که مردم منطقه با نشر تصاویری از ضدعفونی کردن اماکن عمومی در شهرهای مختلف به بی تفاوتی به این موضوع در ارومیه معترض هستند.

در همین راستا معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: جلسه‌ای برای مقابله با بیماری کرونا در استانداری آذربایجان‌غربی تشکیل و با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی، سه دبیرخانه در این رابطه تشکیل شده است.

«امیر سحابی» با بیان اینکه هنوز هیچ دستورالعملی برای ضدعفونی کردن اماکن عمومی صادر نشده است، گفت: مقابله با  ویروس کرونا یک موضوع تخصصی و نیازمند ارائه راهکار و دستورالعمل است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه شهرداری به حساسیت موجود در این راستا واقف است، اظهار داشت: در همین راستا صبح فردا جلسه‌ای برای ورود مجموعه شهرداری به موضوع ضدعفونی کردن اماکن عمومی تحت نظر زیرمجموعه‌های خود برگزار می شود.

وی اضافه کرد: ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی عمومی، اتوبوس ها، میادین میوه و تره‌بار و نمازخانه‌های شهری در جلسه فردا مطرح و اقدامات عملی سریعا آغاز می‌شود.

«سحابی» خاطر نشان کرد: با همین امکانات موجود تمامی تلاش خود را برای برقراری امنیت بهداشتی و روانی در جامعه به کار خواهیم گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این رابطه گفت: در اولین جلسه شورا راه کارهای مناسب برای ضدعفونی شدن اماکن عمومی پرتردد مطرح می‌شود.

«محمد خلیل پور» ادامه داد: متولی این موضوع شهرداری ارومیه نیست، ولی این دلیل نمی شود شهرداری بی‌تفاوت باشد؛ در اسرع وقت شاهد آغاز ضدعفونی کردن برخی اماکن عمومی پرتردد خواهیم بود.

پیش تر رییس انجمن متخصصان داخلی ایران از شهرداری‌ها خواسته بود مواد ضدعفونی کننده در اماکن عمومی مانند اتوبوس و مترو برای پیشگیری از ویروس کرونا در اختیار مردم قرار دهند.

«ایرج خسرونیا» افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اینکه عموم مردم در گروه‌های سنی مختلف از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند، شهرداری ها ملزم به قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای پاکسازی دست‌ها در داخل مترو و اتوبوس هستند.

وی تاکید کرد: رعایت اصول بهداشت فردی برای پیشگیری از کرونا بسیار ضروری است، مردم حتما مرتب دست‌ها را با مواد ضدعفونی کننده یا صابون شستشو دهند، همچنین از فاصله یک متری، تماس چهره به چهره داشته و روبوسی نکنند.

این پزشک خاطرنشان کرد: مردم اگر علائمی مانند تب و سرفه دارند به پزشک مراجعه و از خوددرمانی نکنند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه مردم رژیم غذایی مناسب داشته باشند، گفت: خوردن مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است زیرا بدن در مقابل ویروس کرونا کمتر دچار عوارض می شود، افراد رژیم غذایی نامناسب را نگیرند.

خسرونیا افزود: لازم است میوه هایی مانند خیار، توت فرنگی،  گوجه و غیره شسته و در داخل یخچال قرار گیرد.

کرونا ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با علایمی نظیر تب بالا ، سرفه، تنگی نفس سردرد  و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

ویروس کرونا از دی ماه گذشته تا کنون بیش از دو هزار قربانی گرفته است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.