خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مردم کرمان با شیوع ویروس بیگانه نیستند، چند سال قبل بود که که ویروس اچ وان ان وان در استان کرمان شیوع پیدا کرد و ده‌ها نفر را کشت و هزاران نفر را مبتلا کرد، در آن سال بعد از سفر وزیر بهداشت دولت یازدهم به کرمان ناگهان وضعیت شهر کرمان عادی اعلام و وضعیت هشدار به وضعیت عادی تبدیل شد. همین مساله باعث شده مردم نسبت به برخی از گفته‌ها اعتماد کمتری داشته باشند.

حالا حرف از ویروس کرونا است، ویروسی که سرایتش بسیار بیشتر از آنفلوانزا و تلفاتش بسیار کمتر است اما ترس ناشی از شیوع کرونا از وقتی که در چین گسترش یافت کل دنیا را فرا گرفت.

خود درمانی نکنید

اما محمد احمدی، متخصص بیماری‌های تنفسی در گفتگو با مهر می‌گوید: وقتی پنج نفر به دلیل این بیماری فوت می‌کنند این معنی را می‌دهد که ویروس در جامعه وجود دارد و فقط افرادی دچار مشکل جدی می‌شوند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

وقتی پنج نفر به دلیل این بیماری فوت می‌کنند این معنی را می‌دهد که ویروس در جامعه وجود دارد و فقط افرادی دچار مشکل جدی می‌شوند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند

وی گفت: شناخت از این ویروس بسیار اندک است و تقریباً همه چیز تجربی و ناشی از اتفاقات در بطن جامعه است و حتی ما اطلاعات تجربیات کنترل شده آزمایشگاهی را نیز در دسترس نداریم. در چنین شرایطی گروه‌های حساس جامعه مانند زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، ام. اس، بیماران سرطانی، دیابتی، تنفسی و قلبی و کودکان باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.
 

وی گفت: مردم کرمان تجربه شیوع آنفلوانزا را دارند و به خوبی می‌دانند تنها راه مقابله با ویروس رعایت نکات بهداشتی اولیه در جامعه است، شستشوی دست و صورت با صابون، استفاده از ماسک، استفاده از ژل های الکلی، دست ندادن و رعایت فاصله یک متری با اشخاص بیمار، در خانه ماندن افراد بیمار، عدم حضور غیر ضروری در مکان‌های شلوغ و سفر نکردن به شهرهایی که شیوع بیماری در آنها بیشتر است. از جمله این کارهاست.

این متخصص بیماری تنفسی گفت: خوشبختانه این ویروس با گرم شدن هوا از بین می‌رود و میزان شیوع به شدت کاهش می‌یابد.

وی از مردم خواست بی دلیل داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها را خریداری و استفاده نکنند چون هیچ تأثیری در کنترل این بیماری ندارد.

تنها راه مقابله پیشگیری است

وی گفت: تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است تا بتوانیم ویروس را کنترل کنیم.

این روزها اگر به داروخانه‌های شهر کرمان سر بزنید اکثراً از همان اول می‌گویند ماسک فیلتر دار ندارند، اما هنوز ماسک‌های معمولی در داروخانه‌های یافت می‌شود

این پزشک از مردم خواست ترس را در جامعه شایع نکنند، این بیماری بسیار کمتر از آنچه که آنفلوانزا از ابتدای سال جاری تلفات جانی داشت موجب مرگ و میر می‌شود، بسیاری از مردم امکان دارد به این ویروس آلوده شوند و مانند یک سرما خوردگی عادی بیماری را تجربه و در نهایت بهبود یابند.

تمام این حرف‌ها در حالی است که ترس از این ویروس در جامعه جولان می‌دهد، این روزها اگر به داروخانه‌های شهر کرمان سر بزنید اکثراً از همان اول می‌گویند ماسک فیلتر دار ندارند، اما هنوز ماسک‌های معمولی در داروخانه‌های یافت می‌شود اما کمتر می‌توان ژل های الکلی را پیدا کرد.

برخی از مردم برای پیدا کردن این اقلام بهداشتی به خیابان سپه کرمان می‌روند اما فروشنده‌های این راسته خیابان که مملو از مغازه‌های اقلام پزشکی است می‌گویند هم ماسک دارند و هم ژل های الکلی اما هر آنچه می‌آورند مردم در همان طی چند ساعت خریداری می‌کنند.

قیمت‌های سرسام آور ماسک و ژل

علیرغم اینکه مسئولان می‌گویند هر ماسک فیلتر دار حداکثر ۴,۲۰۰ تومان قیمت دارد اما ماسک‌ها به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

یک ژل کوچک نیز حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده و اما در این وضعیت بازار، بسیاری از متقاضیان حاضرند قیمت بیشتری را برای خرید این اقلام پرداخت کنند.

یکی از فروشندگان این خیابان می‌گفت خودمان هم نمی‌دانستیم چرا مردم ماسک‌های فیلتر دار و حتی معمولی را بسته‌ای خریداری می‌کنند اما تقریباً ظهر پنجشنبه بود که فهمیدیم دلیل خرید مردم ویروس کروناست و حالا هم به جز ماسک‌های معمولی ماسک‌های زغالی و فیلتر دار کمیاب شده‌اند.

مردم نباید هراسان شوند بلکه باید دستورات بهداشتی ابتدایی همچون بیماری آنفلوانزا را رعایت کنند و در صورت بیماری که علائم سرما خوردگی دارد در خانه استراحت کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: تا امروز هیچ موردی از کرونا در استان کرمان مشاهده نشده است.

وحید احمدی‌طباطبایی تاکید کرد که مردم نباید هراسان شوند بلکه باید دستورات بهداشتی ابتدایی همچون بیماری آنفلوانزا را رعایت کنند و در صورت ابتلاء به بیماری که علائم سرما خوردگی دارد در خانه استراحت کنند.

وی تاکید کرد: مردم از خوددرمانی به شدت پرهیز کنند و در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

طباطبایی بیان کرد: علائم این بیماری مانند آنفلوآنزا شامل تب، سرفه و نفس‌تنگی است و بیش از ۹۷ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بهبود می‌یابند و نیاز به درمان تخصصی ندارند.

بیمارستانی افضلی پور و پیامبر اعظم آماده هستند

وی افزود: با این وجود زیر ساخت‌های لازم در کرمان مهیا شده و امکانات لازم برای خدمات درمانی به این بیماران وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: مردم باید بدانند که درصد تلفات انسانی کرونا بسیار کمتر از آنفلوانزا است.

مردم باید بدانند که درصد تلفات انسانی کرونا بسیار کمتر از آنفلوانزا است

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، خودداری از حضور غیر ضروری در اجتماعات، شستشوی مداوم دست‌ها، خود داری از روبوسی و تماس‌های غیرضروری اهمیت فراوان دارد.

وی از مردم خواست بدن خود را تقویت کنند که در این راستا مصرف میوه و سبزیجات بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به آمادگی کامل بیمارستان‌های افضلی پور و پیامبر اعظم کرمان گفت: مردم نگران نباشند و فقط نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: گروه در معرض خطر باید مراقبت‌های ویژه داشته باشند که شامل بیماران دیابت، بیماری قلبی و عروقی و بیماری ریوی دارند و یا سن آن‌ها بالای ۶۰ سال است می‌باشند و در صورت بروز علائم باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

در شرایط کنونی رعایت نکات بهداشتی و عدم خریداری غیر ضروری اقلام بهداشتی و همراهی و همیاری مردم با یکدیگر مهمترین عامل برای پیشگیری و گذر از این بحران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.