سه نفر از نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی در چرخه انتخابات دوره یازدهم باقی مانده‌اند.

طبق قانون، قاضی پور و بهادری حق اعتراض ندارند.قنبر کریم‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی طی چهار مرحله بررسی می‌شود، افزود: هیات اجرایی، هیات نظارت استان‌ها، مرحله نخست شورای نگهبان و بررسی نهایی توسط اعضای شورای نگهبان این چهار مرحله را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تایید صلاحیت ۴۶۹ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در هیات اجرایی و ۱۳۴ نفر در هیات نظارت استانی آذربایجان‌غربی، اضافه کرد: در این مرحله نیز صلاحیت ۶۱ نفر دیگر توسط شورای نگهبان تایید شد تا تعداد تایید صلاحیت‌شدگان به ۱۹۵ نفر افزایش یابد.

وی از انصراف ۳۳ نفر از داوطلبان اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان‌غربی خبر داد و بیان کرد: پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، ۳۰۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند که تنها بخشی از آنان حق اعتراض دارند.

وی تاکید کرد: آن دسته از رد صلاحیت‌شدگان امکان اعتراض دارند که توسط هیات نظارت تایید شده و پس از آن، صلاحیت آنان در شورای نگهبان رد شده‌باشد؛ البته این تعداد نیز طبق بررسی‌ها کمتر از ۱۰ نفر را شامل می‌شود.کمتر از ۱۰ داوطلب رد صلاحیت‌شده می‌توانند برای اعتراض به رای شورای نگهبان در آذربایجان‌غربی اقدام کنند.

کریم‌نژاد گفت: آن دسته از داوطلبانی که هم در هیات نظارت استانی و هم در شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌باشند، امکان اعتراض ندارند و از چرخه داوطلبی کنار می‌روند.

وی افزود: البته در صورت دریافت اسناد و مدارکی مبنی بر تخلف این داوطلبان یا تبرئه‌شدن آنان از تخلف، این مدارک برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و در صورت محرز شدن تایید یا رد این افراد، امکان تغییر در وضعیت آنان تا روز انتخابات وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت شهرستان‌های آذربایجان‌غربی نیز اظهار کرد: پس از بررسی شورای نگهبان صلاحیت ۹۶ داوطلب در ارومیه، ۱۹ نفر در هریک از حوزه‌های نقده، اشنویه و شاهین‌دژ، تکاب، ۱۷ نفر در هرکدام از حوزه‌های سلماس و ماکو، شوط، پلدشت، چالدران، ۱۴ نفر در حوزه خوی و چایپاره، ۱۲ داوطلب در حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت، ۱۰ نفر در هرکدام از حوزه‌های مهاباد و میاندوآب و هشت داوطلب در حوزه انتخابیه بوکان تایید شده‌است.

مسوول هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان‌غربی با رد نگاه جریانی به تایید صلاحیت‌ها در کشور و استان، اضافه کرد: در بررسی‌هایی که از جریان منسوب به داوطلبان در استان انجام داده‌ایم، افزون بر ۳۷ درصد منتسب به جریان اصلاح‌طلبی، ۳۵ درصد اصولگرایی و ۲۶ درصد مستقل هستند.

کریم‌نژاد تاکید کرد: با توجه به این ارقام، برخی ادعاها در خصوص تک‌جریانی‌شدن انتخابات به ویژه در آذربایجان غربی بی‌انصافی است و شورای نگهبان تنها به اجرای قانون می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس یازدهم ۹ نفر از نمایندگان مجلس دهم ثبت‌نام کردند، ادامه داد: از این تعداد، تاکنون سه نفر تایید صلاحیت و ۶ نفر دیگر رد صلاحیت شده‌اند که دلایل این رد صلاحیت‌ها تنها به خود این افراد، اطلاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون تغییر حوزه خروجی و ورودی به آذربایجان‌غربی نداشته‌ایم و برخی ادعاها در فضای مجازی نادرست است، بیان کرد: افرادی که تقاضای تغییر حوزه دارند باید تا هفدهم ماه جاری، این درخواست را به هیات اجرایی محل ثبت‌نام اعلام کنند تا پس از بررسی هیات اجرایی مبدا و مقصد، هیات نظارت حوزه مقصد و شورای نگهبان پذیرش یا رد این درخواست به آنان اعلام شود.تاکنون تغییر حوزه ورودی و خروجی به آذربایجان‌غربی گزارش نشده‌است. 

مسوول هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه خلاء قانونی عامل اصلی کم‌توانی در برخورد با تبلیغات زودهنگام به ویژه از طریق فضای مجازی است، گفت: مجلس دهم اصلاح قانون انتخابات را که موارد مربوط به این امر در آن لحاظ شده باشد را به تعویق انداخت که همین امر موجب بروز خلاء قانونی شده‌است.خلاء قانونی مانع اساسی در برخورد با تخلف تبلیغات زودهنگام است

به گزارش ایرنا، روز گذشته، ۱۲ بهمن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کشور و آذربایجان‌غربی به فرمانداری‌ها ابلاغ شد و فرمانداری‌ها نیز آن را به اطلاع داوطلبان رساندند.

آذربایجان‌غربی ۱۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد؛ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود.

زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نیز از ۲۳ تا ۳۰ بهمن ماه جاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.