پس از انجام مراحل ثبت‌نام یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نیمه آذرماه امسال، روند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت آغاز شد و نزدیک به یک ماه به طول انجامید که پس از آن، اخبار رد یا تایید صلاحیت‌ها در صدر خبرهای روز قرار گرفت.

۵۳۱ نفر در آذربایجان‌غربی طی هفت روز ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای حضور در این کارزار نام‌نویسی کرده بودند که ۲۵ نفر آنان همزمان با بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت انصراف دادند و صلاحیت ۳۷۳ نفر نیز تایید نشد.

اما از جمله مهمترین نامزدهایی که روند ثبت‌نام و بررسی صلاحیت آنان به صورت گسترده مورد توجه مردم قرار داشت، نمایندگان مجلس در دوره کنونی بودند و به نظر می رسد اخبار مربوط به آنها بیش از سایر موضوعات در افکار عمومی منطقه بازتاب داشته است.

آذربایجان‌غربی ۱۲ نماینده در مجلس دهم دارد که سه نفر از آنان شامل جهانبخش محبی‌نیا و همایون هاشمی نمایندگان مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکردند. 

بر اساس بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا تاکنون از بین ۹ نماینده دوره دهم و داوطلب نمایندگی دوره یازدهم مجلس در آذربایجان‌غربی نیز تنها سه نفر شامل روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه، سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی و جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد تایید صلاحیت شده‌اند و صلاحیت ۶ نفر دیگر برای حضور در مجلس آینده مورد تایید قرار نگرفته‌است.

عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران، شهروز برزگر نماینده مردم سلماس، نادر قاضی‌پور و سیدهادی بهادری نمایندگان مردم ارومیه، رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و همچنین عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم ۶ نفری هستند که صلاحیت آنان برای حضور در مجلس یازدهم تاکنون تایید نشده‌است.

علاوه بر نمایندگان دوره دهم، برخی افراد دیگر نیز که احتمال حضور پررنگ آنان در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم می‌رفت و حتی برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پیروزی آنان در این دوره از انتخابات حکایت داشت، تایید صلاحیت نشده‌اند.

علیرضا رادفر معاون سابق سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی از حوزه انتخابیه خوی، علی کامیار نماینده اسبق و سه دوره‌ای ارومیه در مجلس، حسین فروزان مدیرعامل اسبق منطقه آزاد ماکو، «حاکم ممکان» داوطلب ارومیه‌ای راه‌‎یافته به دور دوم انتخابات مجلس دهم، «علی‌اکبر عسکری» رییس ستاد دکتر روحانی در سال ۱۳۹۲ در آذربایجان‌غربی از حوزه انتخابیه ارومیه و شهلا تاجفر و مسعود حاجی‌علیلو به ترتیب مدیرکل سابق امور بانوان استانداری آذربایجان‌غربی و فرماندار سابق سلماس از این حوزه انتخابیه از جمله این افراد هستند.

البته برخی اخبار غیررسمی از تایید صلاحیت ۳۰ نماینده مجلس فعلی خبر داده‌اند که اظهارنظر رسمی در این خصوص وجود ندارد.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند امسال برگزار و لیست نهایی داوطلبان پس از بررسی شکایت‌های داوطلبان رد صلاحیت شده و همچنین بررسی نهایی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در روز ۲۲ بهمن امسال اعلام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.