غلامرضا عبده روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «کوخ کورتک» در روستای «کانی‌سفید» با ۹۰۰ میلیون ریال، بازسازی و مرمت مسجد تاریخی روستای «سویناس» با یک میلیارد و ۸۰ میلیون ریال و تعمیر سردرب راسته قصابان با ۱۰۰ میلیون ریال از جمله بناهای تاریخی مهاباد به شمار می‌رود که بازسازی شده‌است.

وی ادامه داد: هنوز عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «کوخ کورتک» و مسجد تاریخی روستای «سویناس» به اتمام نرسیده و برای اتمام آنها به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص، بازسازی و تعمیر آنها ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌توانند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی شود، اظهار داشت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی یک اقدام مستمر بوده و در جهت صیانت و حفاظت از میراث تاریخی همواره مورد توجه است.

«عبده» اضافه کرد: سال گذشته نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهرستان از محل اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته که صرف ساماندهی این مکان‌ها شده است.

اثر تاریخی «کوخ کورتک» مهاباد سال ۱۳۹۴ برای ثبت به اداره‌کل میراث فرهنگی معرفی شد که پس از انجام مطالعات، یک سال بعد به ثبت ملی رسید؛ مسجد روستای «سویناس» نیز به عنوان هشتاد و هشتمین اثر تاریخی فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد؛ سد مهاباد، غار ، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. 

این شهرستان با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.