این روزها با روشن کردن گوشی تلفن همراه خود پس از مدت کوتاهی آفلاین بودن، عضویت ناخواسته در چندین گروه و کانال تلگرامی متفاوت و ناشناخته‌ را در می‌یابیم و با حجم زیادی از پیام‌های آنها روبرو می‌شویم. 

در نگاه نخست متوجه خواهید شد که این گروه‌ها یا کانال‌های تلگرامی حامی فلان داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است و به قول خودشان، جمعی از هواداران این داوطلب، شما را به این گروه دعوت کرده‌اند و همکاری، تعامل و همفکری بیشتر را خواستار هستند.

نکته قابل توجه این است که عضویت شما در این گروه‌ها تنها منوط به داشتن شماره تلگرام است و گاهی اتفاق می‌افتد که ۲ جریان فکری متفاوت در فضای مجازی خودشان کاربران مشابهی دارند و نکته قابل تامل‌تر این است که در این گروه‌ و کانال‌ها مطالب مشابه و حتی یکسانی هم بارگزاری می‌کنند.

گردانندگان این گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی تبلیغاتی به دلیل نداشتن تخصص و مهارت کافی در این زمینه و بارگذاری مطالب نادرست و کذب، چندان هم موفق نیستند و شمار مخاطبان آنها نیز به سرعت در حال ریزش است و گاهی یک کانال در مدت زمان بسیاری کمی، چند صد عضو خود را از دست می‌دهد.

انتشار شب‌نامه، مطالب روشنگری، بیان عملکردها و بازپخش سخنرانی‌ها و میتینگ‌هایی که شاید سال‌های سال از عمر آنها سپری شده، بخشی از مطالب منتشر شده در این تحرک‌های مجازی داوطلبان است که با هدف گرمی بازار و در بسیاری موارد فریب افکار عمومی منتشر می‌شود.

برخی از کاربران پس از بازکردن این کانال‌های تلگرامی گزینه ترک گروه یا ترک کانال را انتخاب می‌کنند اما در کمال ناباوری پس از مدت زمان بسیار کوتاهی دوباره به این گروه‌ها یا کانال‌های تلگرامی دعوت می‌شوند و این زنجیره همچنان تداوم دارد.

در این روزها، فعالیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی اینستاگرام نیز افزایش پیدا کرده و «پست‌»ها، «کپشن»ها و حتی «کامنت»های داوطلبان در مورد مسایل و مباحث روز افزایش چشمگیری داشته‌است.

مطالب عنوان شده در این پویش‌های تبلیغاتی در فضای مجازی بیشتر در مورد مسایل روز و بیان مشکلات است و در بسیاری از موارد حتی اگر مشکلات مربوط به ده‌ها سال قبل نیز باشد به دولت نسبت داده می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از این داوطلبان قبل از ورود به کارزار انتخابات خود مسوول یا مدیر بلند پایه در دستگاه‌های دولتی بوده‌اند و در آن دوران نسبت به دستگاه مطبوع و عملکرد ضعیف خود چنین انتقاد کوبنده و شدیدی نداشتند.

در واوکاوی و بررسی بیشتر این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از دلایل عمده شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی این است که طبق قانون داوطلبان حق حضور، بیان مطالب و اظهارنظر در رسانه‌های رسمی کشور را ندارند و در این مدت حتی داوطلبانی که مجری یا خبرنگار رسانه‌هایی مانند صدا و سیما نیز هستند، در تلویزیون و دیگر رسانه‌ها رسمی ظاهر نمی‌شوند.

این خلاء باعث حضور و فعالیت بیشتر داوطلبان و هواداران آنان در فضای مجازی می‌شود و به نظر می‌رسد نظارت‌ها بر این فضا باید بیشتر از گذشته گسترش پیدا کند تا از تخریب‌ شخصیتی افراد جلوگیری شود.

از طرفی دیگر در این بین برخی از داوطلبان می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و در این مدت کمتر از ۲ ماهی که به انتخابات باقی مانده است، حداقل خود را در فضای مجازی به عنوان گزینه یا انتخاب اصلح فعالان این فضا معرفی کنند.

اما نکته قابل توجه این است که تاکنون در کشورمان، دستگاه متولی خاصی برای فضای مجازی تعیین نشده که این وضعیت را به ویژه در آستانه انتخابات ساماندهی کند و در این مدت نگاه‌ها تنها به سمت پلیس فتا ختم می‌شود که نظارت بیشتری بر این فضا داشته باشد. 

هر چند تا ۲۲ بهمن و زمان اعلام رسمی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان زیادی باقی مانده اما نظارت دستگاه‌های ذیربط بر فعالیت‌های انتخاباتی آنان در این دوران نیز لازم و ضروری است تا مردم در انتخابات ۲ اسفند ماه منتخبی شایسته و لایق را روانه مجلس شورای اسلامی کنند.

 ۳۱ نفر داوطلب  از ۳۳ داوطلب ثبت‌نام شده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهاباد از سوی هیات‌های اجرایی این شهرستان تایید صلاحیت شدند.

این شهرستان دارای ۲ حوزه اصلی و فرعی انتخابات بوده که حوزه اصلی آن در مهاباد و حوزه فرعی در شهر خلیفان قرار دارد و ۱۲۰ شعبه اخذ رای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین شده‌است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز ۲ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود و مردم آذربایجان‌غربی ۱۲ نماینده را در این روز راهی مجلس می‌کنند.

ارومیه با ۳ نفر بیشترین نماینده از این استان را در مجلس دارد و دیگر حوزه‌های ۹‌ گانه استان هر کدام یک نماینده را در بهارستان به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.