علی مصطفوی روز شنبه در جلسه ستاد پیشگیری از شیوع آنفلوانزا در آذربایجان‌غربی افزود: آگاه‌سازی عمومی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در خصوص راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا ضروری است و این اطلاع رسانی عمومی سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های درمان دارد.

وی اظهار داشت: گروه‌های حساس باید موارد بهداشتی را بیشتر از دیگران در خصوص پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا رعایت کنند.

وی از مسوولان آذربایجان‌غربی خواست تا با رصد وضعیت آلودگی هوا، امکانات درمانی و بهداشتی و تقویت آگاه‌سازی عمومی نسبت به کاهش دغدغه‌های عمومی در خصوص این بیماری اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: وضعیت شیوع این بیماری در استان عادی است.

جواد آقازاده افزود: والدین نسبت به آموزش رعایت نکات بهداشتی به فرزندان خود اقدام کنند و در صورت بروز بیماری ضمن مراجعه به پزشک، استراحت کودک و استفاده از مایعات فراوان را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا به شدت مسری است و حداقل در ۳۰ دقیقه از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: پایه اصلی کنترل این بیماری، شستشوی دست‌هاست و شستشوی منظم دست با مواد ضدعفونی، پرهیز از روبوسی، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و عدم حضور در محل کار تا زمان پشت‌سر گذاشتن زمان حاد بیماری از راهکارهای اصلی برای پیشگیری از این بیماری به‌شمار می‌رود.

وی بیان کرد: آنفلوانزا در تمام فصل‌های سال اتفاق می افتد ولی در فصل‌های پاییز و زمستان شرایط انتقال ویروس بیشتر فراهم است.

وی تاکید کرد: با رعایت بهداشت فردی و عمومی، می توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی مسری است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شود و شست و شوی دست‌‎ها بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری مرگبار است.

شیوع این بیماری در فصول سرد سال بیشتر است و علت آن حضور طولانی مدت افراد در فضاهای بسته و تماس نزدیک افراد با یکدیگر محسوب می‌شود.

تب، علایم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ، سرفه و گلودرد، خستگی و سردرد و درد عضلانی از علایم مهم این بیماری به‌شمار می‌رود.

بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد می‌باشد که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در کل دنیا در گردش است.

در طول سال نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان به این بیماری مبتلا می‌‎شوند که حدود ۸۰ درصد آنها خود محدود شونده بوده و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند و تنها ۲۰ درصد مبتلایان نیاز به اقدامات مراقبتی در مراکز درمانی دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.