پریسا عابدپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۵۱ نوع در آذربایجان‌غربی در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری قرار دارد و شامل انواع سنگ‌های زینتی، طلا، چیتان، باریت، سلیس و پوکه معدنی است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد معادن استان فعال است، اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی ۴۶۹ معدن فعال وجود دارد که از این لحاظ نیز در جایگاه هفتم کشور قرار داریم.

وی بیان کرد: پنج‌هزار و ۲۷۰ نفر به‌صورت مستقیم در معادن آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند.

معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ذخیره معادن استان بیش از ۱۶ هزار تُن برآورد شده است، ادامه داد: تاکنون بیش از سه‌هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در معادن استان هزینه شده است.

عابدپور از صدور ۲۵۰ پروانه اکتشاف در آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: از این میزان ۳۰ گواهی کشف طی سال جاری در استان صادر شده که این گواهی‌های کشف نیز به مرور به پروانه بهره‌برداری تبدیل می‌شود.

وی افزود: طی سال گذشته ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۷۵۳ کیلوگرم انواع مواد معدنی به ارزش سه میلیون و ۹۴۷ هزار و ۱۷۳ دلار از مبادی گمرکی این استان صادر شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های فرآوری معدنی طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر سه واحد فرآوری در شمال و جنوب استان فعال است که چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت را شامل می شود.

وی در خصوص مشکلات معادن آذربایجان‌غربی نیز گفت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در این استان باعث شده بسیاری از معادن استان سه تا چهار ماه در سال به خاطر بارش و سرمای هوا توان فعالیت نداشته باشد و خام‌فروشی و نیاز به نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن از جمله این مشکلات است.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل «اشنویه - خوی»، «مریوان - مهاباد» و «شاهین دژ - ماهنشان» قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.