رسول جلیلی روز چهارشنبه در نشست با تشکل‌های فعال در حوزه کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: خرده مالکی و نبود آمار و اطلاعات پایه از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی استان است که طرح کاداستر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح مشخصات اراضی نظیر اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه و در بانک کاداستر سازمان ثبت و بارگذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد متوسط درآمد سرانه کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود، گفت: باید با سرمایه گذاری مناسب در این بخش از این ظرفیت مهم به نحو بهینه استفاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تقویت تشکل‌های کشاورزی در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی استان را ضروری دانست و ادامه داد: ارتقای شاخص‌های توسعه استان در گرو توسعه پایدار بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی قراردادی و حمایت از زنجیره‌هاست.

وی با بیان اینکه ۳۷۰ واحد سردخانه ذخیره سازی محصولات کشاورزی با ظرفیت ۹۸۰ هزار تن در استان فعال است، گفت: سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

جلیلی اضافه کرد: ۲۹۴ کارخانه تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فعال است که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتن محصول کشاورزی در این واحدها فراوری ، بسته بندی و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: باید به ‌منظور برنامه‌ریزی بهتر و تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید گردآوری و تهیه شود.

به گزارش ایرنا تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی منجر به یکپارچه سازی، سرمایه گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل (میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی) و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود.
این استان دارای ۷۰۰ تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که بر اساس گفته برخی مسئولان استانی ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.