قاسم تاریوردی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه اجرا شده در پایاب سد شهید قنبری شامل سه هزار و 150 هکتار بوده که برای اجرای این پروژه بیش از 510 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی آن که از سال 1394 شروع شده بود در 2 هزار هکتار از اراضی به اتمام رسید و در سطح یکهزار و 150 هکتار نیز در مراحل پایانی اجراست.
تاریوردی زاده اضافه کرد: تجهیز بقیه زمین های کشاورزی ماکو به سیستم های نوین آبیاری با پیشرفت فیزیکی 90 درصد در دست اجراست.
مدیر جهاد کشاورزی ماکو افزود: این پروژه مجهز به 6 ایستگاه پمپاژ بوده که 2 ایستگاه پمپاژ ثقلی و چهار ایستگاه پمپاژ به صورت پکیج است.
وی اضافه کرد: استخرها و اتاقک پکیج احداث و پمپ ها خریداری شده است و به زودی با رفع بخش های ناقص، پروژه به بهره برداری می رسد.
تاریوردیزاده با اشاره به مزایای این طرح گفت: با بهره برداری از این پروژه در مصرف آب بیش از 30 درصد صرفه جویی می شود.
وی اضافه کرد: با رعایت الگوی کشت می توان شاهد کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و تولید محصول با کیفیت بود.
وی گفت: اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و جدای از کمک های بلاعوض اعطایی به کشاورزان خرده مالکی منطقه است.
تاریوردیزاده افزود: جهاد کشاورزی ماکو آماده اعطای کمک های بلاعوض به خرده مالکان در زمینه تجهیز اراضی به شیوه های نوین آبیاری است.
به گزارش ایرنا این طرح ها با هدف فراهم کردن زمینه های جلب مشارکت بهره برداران در قالب نظام های بهره برداری، تقویت و تحکیم بر رویکرد توسعه پایدار با اولویت حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از روند تخریب آنها در قالب نظام های نوین بهره برداری انجام می گیرد.
شهرستان ماکو با 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه 50 هزار تن انواع محصولات از قبیل گندم، جو، آفتابگردان و علوفه تولید می کند.
از سال 1394 طرح مهار آب های مرزی در استان های مرزی کشور آغاز شده و قرار است در قالب یک طرح چهارساله اتمام یابد، آذربایجان غربی پس از خوزستان دومین استان کشور در زمینه اجرای طرح مهار آب های مرزی است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.