مجید علی ‌وند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مبنا و اساس کشاورزی حفاظتی، حفاظت از آب و خاک است و این سیستم مبتنی بر حفظ منابع کشاورزی و افزایش پایداری تولیدات کشاورزی است، افزود: عملیات کشاورزی حفاظتی به صورت کم خاک ورزی در بیش از 32 هزار و 740 هکتار از اراضی آبی و 125 هزار و 100 هکتار از اراضی دیم اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه در روش کم خاک ورزی تمام عملیات های خاک ورزی به حداقل خود می رسد و در روش بی خاک ورزی زمین شخم زده نمی‌شود، ادامه داد: عملیات کشاورزی حفاظتی بی خاک ورزی نیز در بیش از سه هزار و 575 هکتار از اراضی آبی و 6 هزار و 215 هکتار از اراضی دیم به صورت پاییزه کشت شده است.
وی با اشاره به ضرورت اجرای کشاورزی حفاظتی در اراضی آبی و دیم استان اظهار کرد: از آغاز کشت بهاره تاکنون در بیش از یک هزار و 500 هکتار از مزارع نخود دیمی، عملیات بی خاک ورزی یا همان کشت مستقیم انجام شده است.
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را بهترین روش در کاهش اثرات کم آبی و توسعه پایدار بخش کشاورزی دانست و افزود: با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه فرهنگ سازی و توسعه اجرای این روش در بین کشاورزان بیش از گذشته ضرورت دارد .
علی وند با بیان اینکه اجرای روش حفاظت خاک علاوه بر کاهش هزینه کشاورزی می شود، ادامه داد: کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول بوده که از فرسایش خاک و هدر رفت آب جلوگیری می کند و در 10 سال اخیر تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کشاورزی حال حاضر، علاوه بر محدودیت منابع آب، بحث کاهش مواد آلی خاک و به هم خوردن ساختمان خاک است که استفاده از این روش از تمامی عوامل جلوگیری می کند.
وی افزود: استفاده از روش های کشاورزی حفاظتی، علاوه بر کم کردن عبور دستگاه ها و ادوات کشاورزی در زمین های کشاورزی موجب صرفه جویی در مصرف نهاده های کشاورزی، سوخت دستگاه ها و ادوات کشاورزی نیز می شود.
رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کاهش نوبت های آبیاری عرصه های کشاورزی و کاهش تبخیر آب در مزارع به ویژه در مزارع دیم از دیگر اثرات روش های کشاورزی حفاظتی است.
به گزارش ایرنا سامانه کشاورزی حفاظتی مشتمل بر انجام عملیات بی خاک ورزی و کم خاک ورزی است، این امکان را فراهم می کند که با حداقل دستکاری خاک و یا حتی بدون جابه جایی خاک در مزرعه، بستر تولید را برای کاشت محصولات آماده کرد که نتیجه آن کاهش هزینه های تمام شده تولید و صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ منابع ارزشمند آب و خاک است.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.