عبدالله فتح الله زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال گذشته در سطح 77 هزار هکتار از اراضی زراعی استان مبارزه با سن غلات انجام شد، افزود: در این مدت در سطح 505 هکتار از اراضی استان مبارزه با آفت ملخ داشتیم که در سال جاری نیز تاکنون این عملیات در سطح 300 هکتار از اراضی زراعی استان اجرا شده است.
وی با بیان اینکه عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز نیز سال گذشته در سطح 237 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان انجام شد، اظهار کرد: با اقدام به موقع برای مبارزه با علف های هرز 1.5 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده که با این حجم صرفه جویی می توان نزدیک به یک میلیون تن گندم تولید کرد.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح 50 هزار هکتار از اراضی استان عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز انجام شده است که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 180 هزار هکتار بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: مبارزه به موقع با علف های هرز در مزارع و استفاده از بذرهای اصلاح شده در افزایش عملکرد و میزان بهره وری تولید موثر است.
فتح الله زاده با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته پنج شرکت تولید و فرآوری بذر در استان نزدیک به 20 هزار تن بذر تولید کرده است، ادامه داد: از این بذرهای اصلاح شده 25 درصد در اراضی دیم و 35 درصد در اراضی آبی استان استفاده شده است.
وی افزود: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در سال 95 از 1.41 به 1.46 اسب بخار در سال جاری برای هر هکتار افزایش یافته است و 43 هزار و 372 دستگاه انواع تراکتور باغی و زراعی، 122 هزار و 160 دستگاه انواع ادوات دنباله بند و 860 دستگاه کمباین در سطح استان وجود دارد که به طور میانگین برای هر دستگاه تراکتور، 2.8 دهم انواع ادوات دنباله بند موجود است.
به گزارش ایرنا آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید می شود و پوره های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه های گندم خسارت وارد می کند، این آفت باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می شود.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است که 40 درصد آنها گندم زار است و گندم، چغندر قند، نخود، جو و انواع حبوبات جزو محصولات زراعی این استان به شمار می رود.
در سال زراعی گذشته میزان گندم تولید شده از سطح زیر کشت 358 هزار هکتار و 739 هزار تن بود که از این میزان 632 هزار تن توسط دولت خریداری و ذخیره سازی شد.
بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد؛ این استان جزو 10 استان برتر در تولید این محصول است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تامین می کند.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.