کتایون نجفیزاده روز یکشنبه در دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهمآوری اعضای پیوندی در آذربایجانغربی افزود: تعداد مرگهای مغزی قابل اهدای عضو در کشور طی یک سال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار مورد است در حالی که کمتر از یکهزار مورد اهدای عضو در کشور انجام میشود.

وی اضافه کرد: در طول سال گذشته ۹۲۳ مورد اهدای عضو در کشور انجام شد که بسیار کمتر از نیاز این بخش بود.

وی بیان کرد: روزانه هفت تا ۱۰ نفر و در طول سال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور به خاطر نبود امکان پیوند عضو فوت میکنند که رقم بسیار زیادی به شمار میرود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با ارائه آماری از تلفات سوانح رانندگی و مرگهای مغزی رخ داده طی سال در کشور ادامه داد: سالانه حدود ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را در ایران از دست میدهند که از این تعداد،  پنج تا هشت هزار نفر شامل مرگ مغزی شده و بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر مستعد اهدای عضو هستند.

نجفی زاده وضعیت آذربایجانغربی را در این خصوص بدتر از متوسط کشوری دانست و گفت: در این استان تعداد مرگ مغزی قابل اهدا طی سال بیش از ۷۵ مورد است در حالی که کل موارد اهدای عضو در ۱۵ سال گذشته به ۱۱۸ مورد میرسد.

وی افزود: متوسط اهدای عضو سالانه آذربایجانغربی طی این ۱۵ سال حدود هشت مورد است که نزدیک به یک دهم ظرفیت این استان به شمار می رود.

در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که تنها ۸۰۰ نفر در سال اهدای عضو می کنند.

سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو می یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می کنند.

این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

از ابتدای امسال تاکنون هشت مورد اهدای عضو در آذربایجان غربی انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.