پریسا عابدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سه واحد فعال شامل «کیمیا کلر کبودان»، «مروارید آق گنبد» و «آقای سلامت» است که نمک دریاچه ارومیه را به ترتیب برای تولید کود شیمیایی، استفاده در بخش های راهداری و شهرسازی و همچنین تولید نمک طعام برداشت می کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری ارومیه و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی نیز درخواست مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه را ارائه کرده که این درخواست در مراحل دریافت مجوز قرار دارد.

وی بیان کرد: تمامی مجوزهای برداشت و پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه دریاچه ارومیه پس از دریافت استعلام از محیط زیست آذربایجان‌غربی به صورت ۲ ماهه صادر می‌شود.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یک‌هزار و ۲۷۴ متر تا یک‌هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی‌متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نه چندان چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

در چند سال گذشته به علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه درصد نمک در بستر آن بالا رفته است ازاین‌رو برداشت آن نه‌تنها خللی در کار ستاد احیا ایجاد نمی‌کند بلکه کمکی به احیای دریاچه خواهد بود.

بر این اساس برداشت نمک از بستر دریاچه با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است اما باید این برداشت از مکان‌های تعیین‌شده انجام شود تا آسیب بیشتری به دریاچه وارد نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.