به گزارش ایرنا، محمد میرزابیگی روز پنجشنبه در همایشی که به مناسبت آغاز هفته بیمه سلامت در بیمارستان امید ارومیه برگزار شد اظهار داشت: این طرح به صورت پایلوت در سه استان کرمان، البرز و تهران اجرا شده و باعث بالا رفتن کیفیت ارایه خدمات به بیماران با بیماری‌های سخت و خاص شده است.

وی اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح همچنین با کاهش هزینه‌ها به میزان یک سوم برای این بیماران نیز همراه بوده است.

وی افزود: این بیماران در مرحله‌ای هستند که نیازمند دریافت خدمات مراقبتی، تخصصی و ویژه هستند که این خدمات در منزل بسیار بهتر از بیمارستان به آن‌ها ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: این خدمات ضمن تامین آسایش و آرامش روانی برای بیماران همچنین موجب کاهش هزینه‌های اقامت در بیمارستان و رفت و آمد و کاهش ضریب اشغال تخت غیرضروری در بیمارستان‌ها نیز می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: مطالعات کارشناسی دقیقی در جهان در این زمینه انجام شده و در کشور ما نیز طی سه سال گذشته مواردی بررسی شده‌اند که نتیجه مشابه داشته است.

وی افزود: طی این مطالعات بالغ بر ۳۰ درصد بیماران بخش‌های آی‌سی‌یو و ویژه، تمام بیماران مزمن اعم از بیماران قلبی، بیماران تنفسی، مبتلایان به سرطان، دیابتی‌ها و غیره را می‌توان به جای بستری شدن به سمت استفاده از خدمات مراقبت در منزل آن هم با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر هدایت کرد.

معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: حدود ۶۵ تا ۷۰ سال است که کشورهای اروپایی و غربی و بسیاری از کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند و نتیجه‌های بسیار خوبی از اجرای این طرح، به ویژه در بعد شاخص‌های عدالت در سلامت و گسترش و تعمیق رفاه اجتماعی گرفته‌اند.

«میرزابیگی»، بیان کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، هزینه زیادی به خود، خانواده، دولت و بیمارستان‌ها وارد می‌کنند و در عین حال علی‌رغم مراجعه‌ها و بستری‌ شدن‌های مکرر در بخش‌های بیمارستانی و ‌تحمل هزینه‌های گزاف مستقیم و غیرمستقیم، کیفیت و کمیت خدمات دریافتی بیمارستانی با میزان خدمات قابل دریافت از طرح مراقبت در منزل قابل مقایسه نیست.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی نیز در این همایش با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند اظهار داشت: از سه میلیون و ۲۸۶ هزار نفر جمعیت استان ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد سه هزار و ۵۴۳ نفر بیماران خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، پیوندی و ام‌اس) هستند.

نادر نانبخش افزود: طی سال ۱۳۹۷ تعداد یک میلیون و ۴۵ هزار و ۸۴۸ دفترچه درمانی در آذربایجان‌غربی چاپ شده است.

وی اضافه کرد: از تعداد ۶ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۶ آمار بیمارانی که برای دریافت خدمات درمانی در آذربایجان‌غربی در سال گذشته مراجعه کرده اند، ۱۴۷ هزار و ۲۵۱ مورد را بیماران خاص تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در نیمه نخست سال جاری نیز ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار مورد مراجعه برای دریافت خدمات درمانی در استان صورت پذیرفت که ۶۳ هزار و و ۷۴۸ مورد آن مربوط به بیماران خاص بود.

وی همچنین از پرداخت بیش‌از یک‌هزار و ۱۰ میلیارد ریال از بابت اسناد سال ۹۷ بابت سطح یک روستایی در آذربایجان‌غربی خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۱۸۲ مرکز بهداشتی درمانی، صد درصد بیمارستان‌های استان (۳۳ بیمارستان) و ۳۲۷ داروخانه که ۹۸ درصد کل داروخانه‌های استان را شامل می‌شود طرف قرارداد بیمه سلامت است.

نانبخش افزود: موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت در آذربایجان‌غربی نیز ۱۸۷ مورد است که ۶۵ آزمایشگاه، ۴۵ رادیولوژی و ۶۸ فیزیوتراپی را شامل می‌شود.

قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در سوم آبان ۱۳۷۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در یازدهم آبان همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۱، بیمه سلامت ایران تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم در قالب یک سازمان ارائه شود.

اداره کل بیمه خدمات درمانی آذربایجان‌غربی نیز در اول مهر سال ۱۳۷۴ تشکیل و از دانشگاه علوم پزشکی استان منفک گردید.

هدف از تشکیل این سازمان توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر و عادلانه خدمات سلامت، کاهش سهم مردم و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع عنوان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.