رحیم حب‌نقی روز سه‌شنبه در چهاردهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران بیان کرد: کشور ایران از هزاران سال پیش مجموعه‌ای زیبا از تنوع قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و رنگین کمان ادیان و اقوام بوده است که هرکدام از این اقوام با وجود تکلم به زبان مادری، برای ارتباط زبان فارسی را به عنوان رابط فرهنگی و علمی برگزیده‌اند و هرکدام به سهم خود در غنا و تحکیم پایه‌های محتوایی و زیباشناختی آن کوشیده‌اند.

وی افزود: همه شاعران ایران زمین، در اعتلای زبان و ادبیات این کشور سهم غیرقابل انکاری دارند از این رو می توان گفت که زبان و ادبیات فارسی فارغ از زبان و فرهنگ بومی به حق شایسته توجه و تکریم است.

وی بیان کرد: شهریار، با وجود علاقه وافری که به تحکیم پایه‌های هنری زبان و ادبیات مادری خود داشت، هرگز از توانمندسازی زبان و ادبیات ملی خود دست نکشید.

رییس دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه نمی‌توان از خدمات شاعران، نویسندگان و پژوهندگان آذربایجان به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید، تصریح کرد: از عهدهای گذشته تاکنون آثار بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان این منطقه که با آثار خود بر غنای فکری و ارزش هنری زبان و ادبیات فارسی افروده‌اند، زینت بخش تاریخ ادبیات فارسی بوده و خواهد بود.

حب نقی گفت: نمی‌توان از خدمات شاعرانی همچون قطران، خاقانی، نظامی و مهستی گنجوی، صائب، شمس و شیخ محمود شبستری و زین العابدین مراغه‌ای از گذشتگان دور تا پروین اعتصامی، شهریار، علامه جعفری، زریاب خویی، منوچهر مرتضوی، غلامحسین ساعدی از دوره معاصر به زبان و ادبیات فارسی چشم پوشید.

چهاردهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، آذربایجان و ادبیات ایران از امروز سه‌شنبه(۱۶ مهر) به مدت سه روز در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار می شود.

۳۲۱۴/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.