همه‌ساله با آغاز ماه محرم عزاداری‌های مردم در استان موسوم به رنگین کمان اقوام و ادیان الهی ۱۳ محرم ادامه می‌یابد؛ در این عزاداری‌ها که پس از نشستن زیر پای منبر روحانیان و علما در مساجد آغاز می‌شود، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نوحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی در خصوص یاران امام حسین(ع) از جمله حضرت رقیه(س)، حضرت علی‌اکبر، علی‌اصغر، حضرت قاسم، حضرت ابوالفضل‌العباس‌(ع) و دیگر انصار و یاران اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند.

نکته حائز اهمیت در این عزاداری‌ها حضور دسته‌های سوگوار در خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها و حتی منازل اهالی است و مردم نیز پشت سر دسته‌های عزاداری در اماکن مختلف حاضر می‌شوند؛ دادن نذری‌های مختلف از جمله شیر، شربت، کیک و خرما از دیگر شاخصه‌های این عزاداری‌های شبانه است.

یکی از اعضای هیات‌های عزاداری آذربایجان‌غربی در مورد حسی که نسبت به این آیینها دارد، گفت: عزاداری شبانه دسته‌های حسینی بهانه‌ای برای ابراز ارادت به ساحت مقدس امام‌حسین (ع) و شهدای کربلاست؛ شهیدانی که درس ایثار و شهادت و آزادگی را به بشریت دادند.

اکبر فرزانه فزود: این عزاداری‌های شبانه که با حضور در معابر ادامه می‌یابد، برکت‌های بسیار زیادی برای مردم دارد و بسیاری از عاشقان سالار شهیدان با حضور در دسته‌های عزاداری به آرامش می‌رسند.

وی اضافه کرد: طبق یک رسم دیرینه زمانی که یکی از اعضای هیات‌های عزاداری یا ساکنان محله بیمار شود، هیات عزاداری جهت دلجویی در شب‌های اول ماه محرم به جلوی منزل این فرد می‌رود و عزاداران برای شفای بیمار به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) متوسل می‌شوند.

رضا صباحی دیگر عضو هیات‌های مذهبی ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این دسته‌ها در حفظ شعائر دینی بسیار موثر است، بیان کرد: بسیاری از مردم با حضور در هیات‌ها و حتی حاشیه دسته‌های عزاداری، ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.

وی افزود: نمی‌توان اثرگذاری این دسته‌ها را انکار کرد زیرا بسیاری از اتفاق‌های خوب در کنار هیات‌های عزاداری اتفاق می‌افتد و برکت‌های زیادی نصیب اعضای هیات و مردم محله می‌شود.

وی اضافه کرد: اشک‌ریختن در رثای امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) برکت بسیار زیاد و اثر قابل توجهی در زندگی انسان دارد و باید قدر آن را دانست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰ هیات مذهبی در سطح استان در حال فعالیت بوده و در ماه محرم با برگزاری آیین‌های عزاداری در تبیین فلسفه قیام عاشورا تلاش خواهند کرد، اظهار داشت: از این تعداد یک‌هزار و ۶۰۰ هیات مذهبی دارای مجوز است.

حجت‌الاسلام محمد داداش‌زاده افزود: این هیات‌ها در ایام ماه محرم با برپایی مجالس عزای حسینی در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در عزای شهدای کربلا سوگواری می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای بیان معارف دینی و ترویج آموزه‌های اسلامی، ۲ هزار تبلیغ‌کننده مرد و زن اعزامی از قم و بومی آذربایجان‌غربی در مساجد و حسینیه‌ها حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: ماه محرم فرصتی مناسب برای تبیین ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) و بیان فلسفه آن به نسل امروز است و هیات‌های مذهبی در این خصوص نقش بسزایی دارند.

حجت‌الاسلام داداش‌زاده گفت: در این فرصت باید با تمام توان و با بهره‌گیری از بهترین امکانات سعی شود تا فلسفه این قیام تاریخی در ذهن و فکر نسل امروز جاودانه و روشن شود.

حضور اقشار مختلف مردم در این عزاداری‌ها از امشب /شب تاسوعا/ تا شب سوم شهادت امام‌حسین(ع) بیشتر و بیشتر می‌شود.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.