رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر گونه پخت و پز بایستی در مکان های دارای شرایط بهداشتی انجام شود، ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی ممنوع است، تمامی افراد مرتبط بایستی نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کرده و یا از افراد دارای کارت معاینه پزشکی در امر پخت و پز استفاده کنند.

محمدصادق اسلامی افزود: رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از روپوش کار مناسب توسط دست اندرکاران طبخ و توزیع غذا ضروری است، مسئولان تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را در محل های معتبر خریداری و یا تهیه کنند.

وی اظهار داشت: مدیران هئیت های و هیات امنا مساجد و تکایا توجه داشته باشند ، در قبول نذورات به صورت غذای آماده دقت کافی داشته باشند، بازرسان بهداشت محیط در نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی همکاری لازم داشته باشند.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با بیان این که آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحا از شبکه توزیع عمومی باشد، خاطر نشان کرد:  در تهیه فرآورده های دامی دقت کرده و از گوشت دام و طیور کشتار شده در کشتارگاه های دام تحت نظر اداره دامپزشکی استفاده کنند و از ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم خودداری شود.

وی بیان داشت: برای سرخ کردن مواد غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود، سرخ کردن با حرارت ملایم انجام شده و بیش از یکبار از روغن استفاده نشود، استفاده از سنگ نمک و نمک های غیرتصفیه به دلیل وجود ناخالص ممنوع بوده و از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود.

وی با بیان این که در صورت توزیع شیر از شیرپاستوریزه استفاده و یا نسبت به جوشاندن شیر حداقل به مدت پنج دقیقه اقدام شود، اظهار داشت: در استفاده از سبزیجات خام مراحل چهارگانه سالم سازی سبزیجات طبق دستورالعمل (پاک کردن ، شستشو ، انگل زدایی، گند زدایی و شستشوی نهایی) اقدام شود.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: ابزار کار مناسب، تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپرخانه بسیار با اهمیت است، بنابراین ظروف و ابزار کار، قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز گندزدایی شود.

وی با تاکید بر این که از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت بایستی خودداری شود، اضافه کرد: در صورت لزوم بایستی غذای آماده را در دمای زیر چهار درجه یا بالای ۶۳ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی خاطر نشان کرد: در توزیع غذا از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده به صورت گرم توزیع شود، در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف ، از ظروف یکبار مصرف بهداشتی در توزیع غذا استفاده شود.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اظهار داشت: از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود، پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب پسماندهای تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود تا از پراکندن ظروف یکبار مصرف در معابر و خیابان خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در مکان های تجمع عزاداران به ویژه مکان سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری شود، مکان های سربسته باید دارای تهویه مناسب برای گردش هوا بوده و هوای این اماکن تازه و عاری از بوهای نامطبوع باشد.

اسلامی با بیان این که بایستی از ذبح و قربانی احشام در جلوی هئیت های عزاداری، تکایا، مساجد و در معابر خودداری شود، تصریح کرد: رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی ، نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آنها انجام شود.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت سلامت عزاداران، حدود ۲۰۰ نفر از بازرسان بهداشت محیط ، کنترل بهداشتی عوامل محیطی از جمله مواد غذایی و آشامیدنی را به منظور حفظ و ارتقای سلامت به ویژه عزاداران حسینی مورد پی گیری و نظارت قرار می دهند.

وی اظهار داشت: بازرسان بهداشت محیط ، کنترل و بازرسی بهداشت محیطی از تمامی مراکز تهیه ، تولید، عرضه و فروش مواد غذایی با اولویت بهداشت فردی و مواد غذایی، کنترل و بازرسی بهداشت محیطی تمامی مساجد و تکایا فعال در این ایام و محل های هیئت ها با اولویت بهداشت عمومی و محیطی، محل و سرویس های بهداشتی و بهداشت توزیع غذا و نذورات ، سیستم های آبرسانی محل ها و مراکز فعال، مدیریت پسماند و پساب محل و مراکز فعال، کنترل و بازرسی بهداشت محیطی ایستگاه های صلواتی و محل های توزیع نذورات و نظارت مستمر بر امر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات در این ایام را انجام می دهند.

۷۲۸۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.