جعفر علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهاد کشاورزی برای حمایت از کُلزاکاران و گسترش کشت این محصول، کشاورزان را برای دریافت تسهیلات بانکی به ازای هر هکتار ۵۰ میلیون ریال به بانک کشاورزی معرفی می‌کند.

وی در خصوص سایر حمایت‌های جهادکشاورزی از کلزاکاران نیز بیان کرد: کلزاکاران در توزیع کودشیمیایی برای کشت پاییزه در اولویت قرار دارند و در این مدت کلاس‌های ترویجی با حضور کارشناسان جهادکشاورزی برای کشاورزانی که تمایل به کشت این محصول دارند، برگزار شده است.

وی درباره نرخ تضمینی کلزا نیز گفت: این محصول در سال زراعی جاری با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۳۴ هزار ریال از کشاورزان خریداری شده بود اما پیش‌بینی می شود این نرخ برای سال زراعی آتی به بیش از ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم افزایش پیدا کند.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد افزود: سهمیه ابلاغی کشت کلزا در این شهرستان یکهزار و ۵۰۰ هکتار برای سال زراعی آینده است اما به دلیل نیاز به ۲ مرحله آبیاری هنگام کشت در شهریور ماه، تنها بخشی از این سهمیه ابلاغی محقق می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال در مجموع ۸۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته بود که از این مقدار ۵۲ هکتار قابلیت برداشت داشت و در مجموع ۱۶۶ تُن کُلزا در این شهرستان برداشت شد.

علیزاده اضافه کرد: امسال میانگین برداشت محصول کُلزا در مزارع این شهرستان سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که میانگین برداشت در مقایسه با سال قبل ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بیشتر شده است.

کشت کلزا در اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود که برای جوانهزدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارشهای پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر انجام می‌شود.

کُلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل به شمار می‌رود که دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ این گیاه دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد باغی و کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.