جعفر ایمانیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از وزش تندباد هفته گذشته در این شهرستان، باغداران درخواست بررسی بروز خسارت به میوه باغات خود را به این اداره اعلام کرده و کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد موضوع را پیگیری کردند. 

وی اضافه کرد: در بررسی‌ها مشخص شده که ورزش تندباد به ۸۰۰ هکتار از باغ‌های سیب و ۱۰۰ هکتار باغ میوه‌های هسته‌دار شامل هلو و شلیل خسارت وارد کرده و در مجموع موجب ریزش بیش از سه هزار و ۴۷۵ تُن محصول شده بود.

وی افزود: ریزش میوه بر اثر وزش باد باعث خسارت به محصول شده و این میوه تنها به عنوان محصول زیردرختی و به منظور استفاده در کارخانه‌ها تولید آبمیوه و کنسانتره قابلیت استفاده دارد و با توجه به قیمت پایین آن باغداران را متضرر می‌سازد.

ایمانیان اظهار داشت: در این شهرستان در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه وجود دارد که از این مقدار بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هزار هکتار آن بارور بوده و بیشترین مقدار آن به میوه‌های دانه‌دار از جمله سیب اختصاص یافته است

رییس اداره هواشناسی مهاباد نیز گفت: هفته گذشته بر اثر ورود جریان‌های ناپایدار به منطقه ورزش تندباد در این شهرستان گزارش شده که بیشترین سرعت آن ۶۵ کیلومتر در ساعت (۱۸ متر در ثانیه) ثبت شده است.

اردلان محمدپور افزود: این تندباد به مدت بیش از ۲ ساعت تداوم داشت و سرعت آن در مناطق شمال استان بیشتر از مناطق جنوب بود.

مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد باغی و کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.