اسد درویشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد در  ۲۲۴ کارگاه قالی‌بافی غیر متمرکز و ۶ کارگاه متمرکز در استان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی با تولید سالانه ۲۸۹ هزار مترمربع فرش دستباف یکی از قطب‌های فرش در کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در راستای توسعه و حمایت از بافندگان فرش دستباف آذربایجان‌غربی تا کنون ۴۷۰ طرح قالی‌بافی برای بهره‌مندی از تسهیلات مشاغل خانگی بانک‌های عامل معرفی شده‌است.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۳۲ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال برای این طرح‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود.

درویشی افزود: در راستای تسهیل زمینه صادرات و بازاریابی برای فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی کنسرسیوم ویژه‌ای با حضور فعالان حوزه فرش تحت نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی این استان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح امکان حضور بافندگان فرش آذربایجان‌غربی در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارج از کشور و نیز حضور فعالان این بخش در هیات‌های تجاری و همچنین تاسیس دفاتر تجاری بازاریابی و فروش فرش دست‌باف در خارج از کشور مهیا می‌شود.

شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی‌نظیر است و انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان در صنعت فرش کشور را نشان می‌دهد؛ طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است.

شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرشبافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

فرش دست‌بافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.