اولین فرش با طرح گیلانی که توسط یکی از بانوان هنرمند لاهیجانی طراحی و با همت دو بانوی دیگر بافته شده، امروز (چهارشنبه) با حضور مسئولان شهرستان و استان رونمایی شد.
معصومه حسن پور باهوش طراح این فرش در این باره گفت: در طراحی این فرش دستباف با تصاویر گل و گیاهان خاص گیلان نظیر نیلوفر آبی ، گل چای ، برنج و تمشک و گل سوسن چلچراغ بافته شده و بافت آن مدت 10سال طول کشیده و درصورت استقبال می تواند بصورت انبوه نیز تولید شود.
وی تصریح کرد: این فرش با پشم و ابریشم توسط دو بانوی لاهیجانی به نام های محبوبه ابراهیمی و ثریا حسین زاده بافته شده که الگو گرفته از نمادی از باغ های ایرانی و بهشت بشمار می روند .
وی که رئیس اتحادیه فرش لاهیجان نیز می باشد، افزود: بافت فرش حدود 30سال است که در استان گیلان آغاز شده و هم اکنون اتحادیه فرش دستباف لاهیجان حدود دو هزار نفر عضو دارد.
در این مراسم همچنین نماینده شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اظهار داشت: مضامین تفکر ایرانی در فرش ایرانی که توسط هنرمندان خلق می شوند، همواره نقش بسته و فرش بخشی از ارتباط ایران در طول تاریخ بوده و به جهان صادر می شده است .
ذبیح نیکفر خاطرنشان کرد: فرش ایرانی هم اکنون به 80کشور جهان صادر می شود و تاکنون هیچ چیز نتوانسته جای فرش ایرانی را بگیرد و فرش ایرانی 30درصد صادرات فرش در جهان را تشکیل می دهد.
وی از حمایت دولت از فرش بافی در ایران قدردانی کرد و گفت: بین 500هزار تا یک میلیون فرش باف در ایران وجود دارد که در سال های اخیر تولید فرش از نظر کمی و کیفی بهبود یافته است .
این نماینده مجلس یادآور شد: فراکسیون فرش بافی در مجلس شورای اسلامی با حضور 200عضو تشکیل شده که نشان دهنده اهمیت این امر در سراسر کشور است .
فرماندار لاهیجان نیز در این همایش ضمن حمایت از صنعت فرش بافی در شهرستان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در حمایت از صنعت فرش در کشور خوب درخشیده و در لاهیجان نیز نسبت به این صنعت دریغ نخواهد شد.
سید محمد احمدی خاطرنشان کرد: در سال تولید و اشتغال امیدواریم با حمایت از صنعت فرش لاهیجان و حل مشکلات آن، این صنعت بتواند در چرخه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند.
وی گفت: با توجه به آمارهای موجود و رتبه دوم تعداد بافندگان فرش دستباف استان در شهرستان لاهیجان باید برنامه ریزی های لازم برای رونق فعالیت های این بخش و حمایت از فعالان و بافندگان فرش دستباف صورت گیرد.
احمدی خاطرنشان کرد: چرخه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی با حمایت و پشتیبانی از بخش های مختلف تولید و همت همه فعالان و تلاشگران این عرصه می تواند بیشتر از گذشته پویا و سازنده باشد.
در این همایش همچنین مجتبی مهری رئیس اداره فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان نیز گفت: صنعت فرش بافی به عنوان میراث ملی از نیاکان به ما به ارث رسیده و همه وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم .
وی یادآور شد: هم اکنون 13هزار و 396قالیباف و 53 کارگاه قالیبافی متمرکز و غیر متمرکز در سطح گیلان با مدیریت متمرکز فعالیت دارند که 16درصد آن متعلق به لاهیجان است.
وی اظهار داشت: اولین انجمن فارغ التحصیلان فرش در کشور با عضویت 54فارغ التحصیل در استان گیلان شکل گرفته و اولین فرش با طراحی گیلان سه میلیون گره دارد که اگر از این صنعت در گیلان حمایت شود، تولید کنندگان گیلانی می توانند اولین تولید کننده فرش ابریشمی در کشور باشند.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.