عزیز سهندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای زکات استان افزایش مودیان زکات آذربایجان‌غربی به ۳۰ هزار نفرتا پایان سال جاری است.

وی بیان کرد: میزان زکات پرداختی توسط مردم این استان امسال با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۷۵ میلیارد ریال رسیده است؛ سال گذشته در مجموع ۳۴۷ میلیارد ریال زکات در آذربایجان‌غربی جمع آوری شد که این استان رتبه سوم جمع‌آوری زکات در کشور را به خود اختصاص داد.

وی پیشبینی کرد که با افزایش ۴۰ درصدی، جمع‌آوری زکات در سال جاری به ۵۰۰ میلیارد ریال برسد و گفت: امسال ۹۸ درصد زکات جمع‌آوری شده برای کمک به فقرا صرف شده و صرفا ۲ درصد به پروژه‌های عام‌المنفعه اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: کمیته امداد طبق ماده ۶۹ قانون زکات صرفا مسوولیت دبیرخانه شورای زکات را به عهده دارد و ریالی از زکات جمع‌آوری شده به حساب این نهاد واریز نمی‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: هم‌اکنون به‌ منظور ترویج فرهنگ زکات، یکهزار و ۶۷ شورای زکات در استان فعال است که کمیته امداد تلاش می‌کند تعداد این شوراها را در سال جاری به ۲ هزار و ۵۰۰ شورا افزایش دهد.

وی بازدید از پروژه‌ها و محل جمع‌آوری زکات در شهرستان‌ها و عقد قرارداد با بیش از ۲۰۰ روحانی برای تبلیغ فریضه واجب الهی زکات توسط دبیرخانه شورای زکات آذربایجان‌غربی را از جمله برنامه‌های این اداره‌کل برای تبلیغ پرداخت زکات در استان عنوان کرد.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

۸۱۳۷/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.