جلیل نوری روز سه‌شنبه در حاشیه همایش اعضای مراکز نیکوکاری میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در این مدت ۱۲۰ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شده بود.
 وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در سال گذشته رتبه سوم کشور را در جمع‌آوری زکات به خود اختصاص داده بود، افزود: سال گذشته در مجموع ۳۴۷ میلیارد ریال زکات جمع آوری شد که امسال پیش بینی می‌شود با افزایش ۴۰ درصدی به ۵۰۰ میلیارد ریال برسد.
وی با بیان اینکه به‌ منظور ترویج فرهنگ زکات، یکهزار و ۶۷ شورای زکات در استان فعال است، اضافه کرد: کمیته امداد در تلاش است تعداد این شوراها را در سال جاری حداقل به ۲۵۰ شورا افزایش دهد تا روند جمع‌آوری زکات در استان تسهیل شود.  

رییس اداره اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌ غربی با اشاره به هزینه کرد ۹ درصد از زکات جمع آوری شده در راستای اجرای طرح‌های عمرانی و عام‌المنفعه در سال گذشته افزود: ۹۱ درصد مابقی زکات جمع آوری شده نیز سهم فقرا بود که در زمینه‌های مختلف در این راستا هزینه شد.
نوری گفت: این میزان سهم امسال تغییر یافته و به ۲ درصد اجرای طرح‌های عمرانی و عام‌المنفعه و ۹۸ درصد سهم فقرا رسیده است.
وی بیان کرد: در میاندوآب نیز امسال پرداخت زکات رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در سال گذشته زکات پرداخت شده در این شهرستان ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بود که امسال با ۸۷ درصد افزایش به ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال رسیده است.
زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

 زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج کرده و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.  
۹۸۷۱/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.