معاون پژوهشی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های اصلی پرورش گیاهان دارویی است، گفت: بیش از 70 نوع انواع عرقیات گیاهی از گیاهان دارویی خودرو در استان تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا از ارومیه، بهارم دلیر نقده در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی تغذیه و مسایل زیست‌محیطی گیاهان دارویی و معطر که طی 2 روز به میزبانی دانشگاه ارومیه و به همت انجمن علمی گیاهان دارویی برگزار می‌شود، با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر تنوع اقلیمی، پوشش گیاهی و خاک یکی از قطب‌های کشور است، اظهار کرد: این استان با دارا بودن صدها گونه گیاهان دارویی در کشور ممتاز بوده و هر سال بیش از 70 نوع عرقیات گیاهی از این گیاهان در این استان تولید می‌شود.

وی نیاز به سرمایه‌گذاری را از جمله مهمرین فاکتورهای توجه به بهره‌وری ارزش گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی دانست و تصریح کرد: قدمت استفاده از گیاهان دارویی نشان دهنده ارزش بالای آنها بوده و می‌توان از آنها به عنوان جایگزینی برای طب مدرن استفاده کرد و یا در کنار طب مدرن و در مدت درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه ارومیه اذعان کرد: برخی گونه‌های گیاهان دارویی قابلیت اهلی شدن و تولید انبوه دارند و باید در مسیر تجاری‌سازی قرار بگیرند.

دبیر اجرایی این همایش نیز در این مراسم ارائه زمینه‌های فکری و علمی محققان به تولیدکنندگان را از جمله اصلی‌ترین اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: 170 مقاله از محققان کل کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از بررسی، 19 مقاله در پنل‌های تخصصی همایش دو روزه ارائه می‌شود و مابقی مقالات نیز به صورت پوستر در جنب محل برگزاری به صورت نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

امیر رحیمی تغذیه گیاهان دارویی را بسیار حائز اهمیت عنوان و اظهار کرد: با توجه به مسئله تغذیه می‌توان در مسیر تولیدات محصولات فرآوری شده گیاهان دارویی گام‌های موثری برداشت.

وی مسایل زیست محیطی گیاهان دارویی را نیز از دیگر نکات قابل توجه و بررسی دانست و خاطر نشان کرد: با بررسی مسایل زیست محیطی از گسترش بیماری‌های سرطانی جلوگیری کرده و مطالعات علمی نیز در این زمینه توسط محققان به تولیدکنندگان محصولات فرآوری شده گیاهان دارویی عرضه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.