با توجه به آغاز بارندگی های بهاره و مساعد شدن شرایط رشد دنبلان ها، جمع آوری، خرید و فروش و مصرف این قارچ ها در رویشگاه های این قارچ در روستاهای منطقه آزاد ماکو  از رونق خاصی برخوردار شده است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان بر اساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم مناطق مختلف و بر اساس تجربیات شخصی و در طول سال های متمادی به اثبات رسیده است. 
قابل ذکر است که دنبالان در زبان ترکی متورم معنی می‌دهد، بدین ترتیب که این قارچ در حین رشد خاک‌های بالای خود را اندکی بالا می‌آورد و اهالی از همین نشانه قارچ را پیدا می‌کنند.

در طی نمونه برداری از قارچ دنبلان در طی سال های گذشته، با مطرح کردن سوالاتی از مردم مناطق مختلف کشور، در مورد خواص این قارچ، مردم از آن به عنوان یک غذای نیروبخش و مقوی یاد کرده و تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری ها در طول سال موثر می دانند.

در میان مردم آذربایجان غربی اعتقاد بر این ست که قارچ تاثیر چشمگیری در کاهش قندخون در میان مبتلایان به دیابت دارد و در شهر های مرکزی و جنوبی کشور نیز از قارچ به عنوان غذایی مقوی و دارویی در درمان بیماری های چشمی یاد می شود.

حال به ویژگی های این نوع قارچ میپردازیم، قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است و در گونه‌های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه‌رنگ است.

قارچ‌های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق ۲۰ سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه‌گیاهان  می‌رویند.

 کاشت آنها نتیجه مفید نداده‌است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمینهای معتدل دیده می‌شوند
حال این قارچ گران قیمت در شهرستان ماکو و پلدشت برداشت و به فروش می رسد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.