علی جانعلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی بیماری های حیوانات افزود: امسال چند مورد بیماری تب برفکی در خوی مشاهده شد اما در حال حاضر همه بیماری های حیوانات در سطح شهرستان تحت کنترل است و مراقبت فعال بیماری ها در دستور کار کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان قرار دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی خوی مایه کوبی حیوانات را از وظایف عمده این شبکه عنوان کرد و ادامه داد: امسال بیش از یک میلیون و 140 هزار نوبت سر دام سبک و بیش از 122هزار نوبت سر دام سنگین در برابر بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و طیور مایه کوبی شد.
وی با اشاره به روش‌های کنترل این بیماری در جمعیت دامی واکسیناسیون دام‌ها، اعلام کرد: یک بار واکسیناسیون در سال می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری در دام‌ها جلوگیری کند.
وی قرنطینه دام‌های مبتلا به بیماری تب برفکی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، محدودیت خرید و فروش دام از سایر کشورها و معدوم‌سازی حیوان مبتلا به بیماری تب برفکی را از عوامل موثر در پیشگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی معروف به بیماری دهان و پا، نوعی بیماری عفونی است که دام های مبتلا در اثر شدت بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.
این بیماری ویروسی و قابل انتقال است و از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی منتشر می‌شود.
تب، افسردگی، بی‌اشتهایی، لنگش، بروز تاول در دهان و پاهای دام و در نهایت مرگ ناگهانی دام از علایم بیماری تب برفکی در دام‌هاست.
به گزارش ایرنا، جمعیت دام سبک این شهرستان شامل گوسفند و بز و بره و بزغاله، حدود ٣٥٠ هزار راس و دام سنگین شامل گاو و گوساله و گاومیش بیش از ٣٠ هزار راس است.
خوی با 385 هزار نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی به شمار می رود و در 134 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
7133/3072 ** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.