مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان مشاهده نشده است.
کامیار داهیم  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه به دلیل هم مرزی استان با سه کشور خارجی و احتمال بالا بودن بیماری های دامی همه ساله پیشگیری از بیماریهای دامی زودتر از سایر استانها انجام می شود افزود: امسال نیز برای جلوگیری از احتمال وقوع بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی در مناطق مختلف استان آغاز شده و ادامه دارد.
وی با هشدار جدی به دلیل آغاز فصل گرما و شیوع بیماریهای دامی از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اظهار کرد: این بیماری در استان تاریخچه ندارد و تاکنون موردی مشاهده نشده اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ماه های اخیر ۱۲ نفر به این بیماری در کشور مبتلا گشته اند و دو نفر از آنها جان خود را از دست داده اند  که ضرورت پیشگیری را در سایر مناطق کشور طلب می کند.
داهیم با اشاره به ایجاد کمربند ایمنی بیماری های دامی در استان گفت: در سالهای اخیر برای جلوگیری و پیشگیری از بیماریهای دامی کمربند ایمنی دامی در استان ایجاد شده و اقدامات متعددی از جمله واکسیناسیون، سمپاشی و… در بخش دام استان به صورت برنامه ریزی شده در حال انجام است.
وی در خصوص راه های انتقال بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اضافه کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بیشتر به دلیل کشتار غیر مجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد.
داهیم با اشاره به تشدید نظارت بر کشتار دام طی هفته های اخیر در استان به خصوص کشتار زنده گفت: در این راستا ۲۶ واحد که در زمینه کشتار دام زنده به صورت غیربهداشتی عمل می کردند بازرسی و پلمپ شده اند.
وی ادامه داد: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه افزایش فعالیت کنه ها و خطر انتقال بیماری به انسان از دامهای آلوده نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو توسط کنه ها، در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده، انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.
مدیر کل دامپزشکی دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید ضمن توجه به رعایت اصول بهداشتی، توصیه های دامپزشکی جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت را در این خصوص جدی بگیرند.
 داهیم همچنین با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان بیشتر به دلیل کشتار غیر مجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد افزود: این بیماری در دام زنده آلوده هیچگونه علائمی نداشته و به همین علت باید توصیه های بهداشتی در این خصوص را جدی گرفت.
وی افزود: عمده ترین راه های پیش گیری از بیماری شامل، ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در شرایط یخچال، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛ کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم پاشی دوره ای علیه انگل های خارجی دام است.
داهیم از عموم شهروندان در خواست نمود گوشت مصرفی خود را صرفاً از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی بوده تهیه کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.