محمد حسین مسلمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در چهار شهر رامیان، مراوه تپه، علی آباد کتول، آزادشهر یا گنبدکاووس کشتارگاه دام در روز عید قربان فعال بوده و مردم می توانند دام های خود را در این مکان ذبح کنند.
وی اضافه کرد: طبق سنوات گذشته و براساس وظایف سازمانی اقدامات نظارتی برای تضمین کیفیت گوشت استحصالی از قربانی در دو حوزه برنامه ریزی شده است.
به گفته وی، محور نخست نظارت بر عرضه دام در سطح شهرستان ها بوده که با هماهنگی شهرداری، میدان ها و مراکزی مشخص و دامپزشکان و کارشناسان در آنجا مستقر هستند و در صورت مطالبه شهروندان به صورت رایگان دام های فروخته ،معاینه می شود.
دکتر مسلمی اضافه کرد: در گرگان در سه منطقه جرجان 15، میدان الغدیر و جاده زنگیان گروه های دامپزشکی مستقر هستند.
وی ادامه داد: در محور دوم و حوزه نظارت بر کیفیت گوشت نیز 45تیم ثابت و سیار در سطح شهرستان ها در روز عید قربان فعالیت دارند.
معاون سلامت دامپزشکی گلستان توصیه کرد: افرادی که مبادرت به ذبح دام می کنند تجهیزات ایمنی مانند ماسک، دستکش، کلاه و لباس های قابل شستشو استفاده کنند و تمام ضایعات و خونابه های حاصله در چاله ای زیرخاک مدفون و منطقه ذبح ضدعفونی شود.
وی اضافه کرد: گوشت تازه باید حداقل به مدت 8 ساعت در یخچال و در دمای 0تا 4 درجه نگهداری تا عوامل احتمالی بیماری از بین برود.
دکتر مسلمی تاکید کرد: هرچند در چند سال اخیر موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در بین دام های استان مشاهده نشده ،اما ملاحظات بهداشتی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان مانند تب مالت یا تب کریمه کنگو ضروری است.
وی از همشهریان خواست که هر گونه سوال و دغدغه بهداشتی در حوزه دام و سلامت آن را از طریق شماره تماس گویا 1512 با کارشناسان دامپزشکی درمیان بگذارند.
چهارشنبه ، 31 مرداد ماه امسال برابر با دهم ذیحجه روز عید قربان است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.