محمد منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با همکاری سه اکیپ و در ماههای تیر و مرداد انجام می شود و تداوم دارد.
وی بیان کرد: به اجرا گذاشتن اقدامات پیشگیرانه از جمله سمپاشی بدن دام در مناطق پرخطر این شهرستان با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت انگل های خارجی دام انجام می شود.
وی با بیان اینکه کنه ها، جرب ها، شپش ها و کک ها جزو این انگل های خارجی هستند، گفت: احتمال بروز بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام که توسط این بندپایان منتقل می شود، از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در تابستان افزایش می یابد.
منصوری اضافه کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد و مشترک بین انسان و دام است که برخی از انواع کنه ها از شایع ترین ناقلان این بیماری هستند.
وی افزود: انتقال از طریق گزش کنه آلوده یا له کردن آن با دست، انتقال از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده به کنه و همینطور انسان مبتلا از مهمترین راه های ابتلای انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
وی ادامه داد: استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کارهای مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که دارای مهر و برچسب دامپزشکی باشد، برای مقابله با شیوع این بیماری ضروری ا.
منصوری گفت: نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راهکارهای مقابله با این بیماری خطرناک است.
وی از دامداران خواست به منظور کاهش تلفات دام ها در اثر بیماری های قابل انتقال توسط انگل های خارجی و ارتقای سطح کیفی تولیدات دامی، همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی در زمینه بهداشتی کردن جایگاه پرورش دام و سمپاشی داشته باشند.
به گزارش ایرنا شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی واقع شده و دارای حدود 30 هزار دام سنگین و 400 هزار دام سبک است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.