به گزارش خبرآنلاین لرستان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان نسبت به ابتلای مردم به بیماریهای مشترک بین انسان ودام ازجمله تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم ناشی از ذبح دام های آلوده ، هشدار داد.

400 بیماری مشترک انسان و دام شناسایی شده
محمد علی دریک افزود: باتوجه به اینکه براساس آمارهای موجود حدود 400 بیماری مشترک میان انسان و دام شناسایی شده است؛( از جمله بیماری هایی مانند سیاه‌زخم، سل، تب‌مالت، cchf و( ... لذا شایسته است دراین روزذبح دام با رعایت مسایل بهداشتی و در اماکن بهداشتی صورت گیرد. دراین ایام کارشناسان بهداشت محیط همراه با کارشناسان مبارزه با بیماریها ضمن تشکیل اکیپهای گشت مشترک با اداره دامپزشکی ، نظارت بر ذبح دام ورعایت اصول بهداشتی درسطح استان را انجام داده وآموزشهای لازم را به مردم ارائه می نمایند.

دامداری

دکتر دریک تاکید کرد: اگر مردم برای قربانی کردن در روزعید قربان از مراکزغیرمجاز اقدام به تهیه دام نمایند،احتمال ابتلای ذبح کننده دام و افرادی که با دام یا خون آن در تماس بوده اند به بیماری های مشترک بین انسان ودام وجود دارد.

توصیه پزشکی به کشتار و ذبح دام
وی به افرادی که می خواهند ذبح دام را انجام دهند توصیه کرد تا حد ممکن ذبح در کشتارگاه ها انجام شده و هنگام ذبح نیز ضمن استفاده از وسایل حفاظت فردی (دستکش ،لباس کار و ماسک) به کلیه نکات بهداشتی در ذبح دام رعایت گردد.

وی افزود که مردم باید گوشت های حاصل از دام های ذبح شده را حتما به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و از مصرف بلافاصله آن خودداری کنند چراکه نگهداری گوشت ها در یخچال درصورت آلوده بودن آنها، ویروس ها را از بین می برد.

معاون بهداشت دانشگاه به مردم توصیه کرد که دام های مورد نیاز خود برای مراسم عید قربان را حتما از مراکز مورد تایید دامپزشکی، تهیه نمایندبدلیل اینکه در این مراکز دام ها قبل از عرضه، مورد معاینه قرار می گیرند وسلامت آنها تایید میگردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 994284
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.